.

"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"


MORE THAN 3 MILLION HITS !

Statistik

SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI

Pertanyaan: zahinothman@gmail.com



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...

Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...

Saturday, February 18, 2012

Tajuk 312: SV dan supervisee: 2 different mind-sets - 4 issues !!

SV dan supervisee: 2 different mind-sets!


Tersenyum bro.... ada aper2 ker?


Aku tersenyum dalam syukur kerana buku tulisan aku berkaitan tesis, research dan statistik sedang di edit oleh penerbit sebuah IPTA dan sementara itu Ebook aku (ada 4 siri) pula akan di launch end of this month....insyaALLAH dan kemenangan GOLD Award di MTE 2012 yang bertaraf International yang berakhir semalam telah meningkatkan motivasi aku utk menulis dan publish at least 3 artikel pula tahun 2012. 


Emmm...... bagaimana dengan bengkel2 ko pulak?


Bengkel? Emmm....sukar nak menolak bengkel yang dikendalikan oleh pelajar Master dan PhD.... bengkel self-organised oleh pelajar sendiri satu bukti kesungguhan mereka utk mempertingkatkan pengetahuan..... selagi diperlukan, aku akan cari masa lapang dan sesuai utk bengkel tersebut. 


Ada isu baru ker bro?


Tak ada yang baru.... semuanya yang isu “lama” tapi aku “baru” nak coretkan.....sambungan kisah seram dalam entry 311 yang lepas.Aku ingin sentuh sikit berkaitan SV.... kerana aku byk ditanya persoalan berkaitan SV. Kedua-dua SV dan supervisee ni mempunyai mind-set yang berbeza, takkan sama walupun SV pernah melalui zaman menjadi supervisee.


Jangan tanya aku kenapa, inilah lumrah alam. Anak dan ayahpun ada mind-set berbeza. Silap haribulan, anak dan ayahpun boleh bergaduh dan bermasam muka......walaupun ayah dulu pernah menjadi anak.....betul tak? Aku sedar ini satu tajuk yang mungkin menjadi taboo yang tak banyak dibincangkan. Sebagai SV, aku juga ingin memperbaiki cara aku kendalikan pelajar.... win-win situation... so aku cuba kupas sedikit isu ini.


Dua mind-sets.... kejap gaduh kejab ....muuaaahhhhh.... !!


Pertama:
SV pada dasarnya tidak dilatih oleh sesiapa. SV mendapat pengalaman sebagai supervisee dari SV mereka. Aku percaya, SV kepada supervisee tersebutpun mendapat pengalaman dari SV terdahulu ketika dia menjadi supervisee. Oleh itu, pengalaman sebagai supervisee inilah yang banyak membentuk cara SV menyelia supervisee kemudiannya. Dan ini juga akan terjadi pada ko juga. Sebab itu aku tulis supaya ko ada pengetahuan dan bersiap menjadi SV yang lebih baik...

Isunya, jika supervisee mendapat pengalaman “yang sukar” sepanjang menjadi supervisee, maka pengalaman SV inilah yang digambarkan kepada supervisee. Sesuatu yang sukar yang dialami oleh SV ketika menyiapkan kajiannya dikatakan “normal” kepada supervisee jika menghadapi situasi yang sama. Tentu supervisee tak mahu warisi sesuatu yang sukar sebagai normal.....


Kedua.
Zaman semakin menuntut banyak komitment dari SV dan supervisee. SV semakin sibuk, begitu juga supervisee. Beban tugas di tempat kerja menuntut SV dan supervisee lebih commitment. SV agak beruntung kerana tuntutan beban tugas yang banyak dapat diseimbang bersama research team, ada RAs (yang comel he he), supported pulak by RMC.... even by collaboration with other instituton and the big releif is that they have the research grant. Jika ada grant boleh upah enumerator... programmer.... animator.....even upah validator etc... dan quality research makin bertambah. 


Isunya, dengan segala bantuan dan advantages yang diperolehi oleh SV, research telah menjadi semakin comprehensive. Bagaimana dengan supervisee? Dengan kekurangan dalam segala aspek spt yang dimiliki oleh SV, bimbingan menjadi perkara utama yang diperlukan oleh superisee bagi mencapai tahap yang telah dicapai oleh SV. Namun, SV tidak semestinya berfikiran begitu dgn membiarkan supervisee bergerak sendiri mengejar “standard” yang ditetapkan oleh supervisor. 


Ketiga
Ini hal sebaliknya pula. Zaman SV berbeza dengan zaman sekarang. Expectation utk kajian yang berkualiti semakin meningkat. Kalau dulu kajian descriptive sahaja dah memadai.... kini kajian telah memasuki era SEM, AMOS, FA, modelling, mediator dll yang dulu sangat asing. Kemahiran yang diiperlukan oleh supervisee semakin bertambah, sedang tidak semua SV mampu menyelia dengan kemahiran tersebut. Tak caya? Berapa ramaikan SV yang beratus2 di sebuah fakulti di IPTA yang menguasai kemahiran advanced statistic, termasuk SV yang otai? 


Isunya, jika supervisee ingin melakukan kajian yang “advanced”.... ada kalanya SV tidak ada kemahiran utk menyelia dan memberikan panduan, lalu membiarkan supervisee berjalan sendiri....


Keempat:
Tak semua SV ada skill menjadi SV yang baik. Sama spt supervisee, tak semua pelajar boleh jadi calon Master dan PhD yang baik. 
Pelajar bernasib baik jika mendapat SV yang complementary each other. Namun banyak juga yang mendapat SV yang hanya menjadi researcher yang hebat tetapi tidak semestinya sebagai SV yang hebat. Sama jugalah spt cikgu Hajar yang menjadi SV vocal yang baik tapi dia sendiri tidak menyanyi wpun satu lagu....apatah lagi utk menghasilkan album. 


Isunya, kalau pelajar yang banyak kelemahan berjumpa dengan SV yang tidak dapat memberikan supervision dgn baik..... akan mudahlah wujud cerita2 seram dalam kalangan pelajar tersebut sepanjang menjadi calon Master mahupun PhD. Terdengarlah cerita SV hanya “Tell us what to do this and that...” but “fail to show us how to do it!” Hu hu..... 


Abis camno bro?


Satu jer yang aku nak bagi tau...... ko tak boleh ubah SV ko..... jadi ko kena ubah diri ko sendiri !!


Hah?


Aku akan kupas sikit dalam tajuk 313..... tungguuuu... aku nak ke OUM pulak.... aku jadi facilitator bagi seminar pelajar Master OUM.....


OT

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...