.

"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"


MORE THAN 3 MILLION HITS !

Statistik

SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI

Pertanyaan: zahinothman@gmail.com



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...

Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...

Tuesday, February 28, 2012

TAJUK 317 - BANYAKNYA ITEM NAK KENA DELETE DGN FACTOR ANALYSIS !!

BANYAKNYA ITEM KENA DELETE!


Sebelum cerita lagi pasal item soal selidik dan Factor analysis (FA), saya ingin share sekeping pic yang baru diterbitkan dalam homepage UPM.... inilah antara kenangan manis yang menjadi pendorong saya dan juga buat anda semua.. pembaca blog yang disayangi....syukur kerana ALlah permudahkan saya di pertandingan dan pameran tersebut yang cabarannya sangat mencabar !!


Gold medalist di MTE 2012....
(Siapakah jejaka ensem ditengah-tengah tu ?)


OK... berbalik kepada kisah FA....


Bro... aku dah run EFA, ada 4 faktor berjaya aku keluarkan dari scree plot tapi banyak sangat item yang redundant...Abis kalau semua item yang redundant aku delete sebab mengukur lebih dari satu dimensi..... tinggal ciputlah item aku.


Ada berapa item yang ko run FA?


60 bro..... kalau buang yang redundant.... tinggal 15 jer.... ada faktor yang tinggal hanya 1 item jer bro.. abis camno? Mahu giler aku bro.... bukan giler hilang kekasih... tapi giler hilang item...lom penah berlaku tu...


OO... ini bermakna banyak item ko yang berada dalam lebih dari satu faktor yang sama...


Tolonglah aku.... nak pitam aku bila item tinggal 15 jer... 


Aku citer sempoi2 jer... then ko lah yang kena buat...


Cakap jer apapun aku buat... desperado aku ni.... asal jgn suruh aku menangis dahlah... sebab dah kering air mata sejak malam bila aku buat FA.... item aku bertindih2... huwa...huwa... sampai kena pujuk ngan wife I.... 


OK..jgn lah sentimentol sangat.....oleh kerana FA berasaskan kepada corelation among variables (items), nilai factor loading yang ko dapat selepas rotation menggambarkan kepentingan setiap item secara relatif dengan faktor tertentu. Setiap item akan menyumbang factor loading yang besar kepada satu faktor diikuti dengan faktor seterusnya...cuba ko ambil Rotated Component Matrix dengan nilai loading faktor misalnya bagi item > 0.5 (pastikan ada rujukan sebagai backing kenapa > 0.5) dan aku percaya ko akan dapat dalam 4 – 10 item dalam satu faktor yang sesuai. Ko abaikan item yang nilai loading faktor item yang lebih kecil yang berada dalam faktor lain. Katakan item 12 berada dalam Faktor 1 dan Faktor 3 dgn loading factor 0.77 dan 0.55 masing-masing. Jadi item 12 berada lebih sesuai dalam Faktor 1 (0.77) berbanding dengan Faktor 3 (0.55). Sempoikan?


Pas tu bro?


Pertama, cara mudah, ko boleh buang item dengan loading factor rendah sebagaimana contoh dalam kajian berikut (Assessment & Evaluation in Higher Education, Vol. 36, No. 7, December 2011, 749–765) yang buang item < 0.3




Atau ko boleh eliminate one item at a time... then run semula.... then ulang lagi....lihat kesannya pada keseluruhan nilai loading yang baru.... sehingga ko dapat bilangan item yang mencukupi bagi setiap faktor.


Phew.... ingatkan semua nak kena delete bro.... abislah item aku cam tu....tak sabar aku nak membuatnyer...mekacih-mekacih...


So moga berjaya.....ini sekadar panduan...


OT

1 comment:

  1. contoh yang sangat dekat dan sangat real...inilah masalah sebenar pelajar seperti saya...tapi saya dah melepasi stage ini dan sedang berjuang dalam stage lain.. namun saya sangat bersetuju dengan solution yg Dr OT berikan...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...