'Tiada GAP tiada PhD'
'Tiada aedes tiada denggi'
1. Bila kita dah lalui suatu jalan.. permudahkan orang lain yg mengikutinya. Ini yg saya ajar kpd angel2 saya.. bantulah PG yg lain.
2. PhD menuntut 'contribution to knowledge'. Contribution lebih MUDAH difahami dgn perkembangan atau pertambahan pengetahuan dari asas yg ada hasil rujukan dari pbagai sumber yg releven. Ia bukan bermula dari satu pengisian tempat 'kosong' atau 'lompong' atau dimomok sbg gap.. samada knowledge gap atau research gap.. samada dari sudut academik mahupun bukan.
3. Jika gap bermaksud perbezaan kajian semasa dgn kajian2 lepas, mmg itu yg dilakukan oleh SEMUA PG pun dan UNDERSTOOD.. sbb itu pun namanya REsearch. Dan sebab itu juga tidak disentuhpun gap ini dlm kelas Research Methodology... melainkan jika adapun sepintas lalu. Tapi jika ada pelbagai maksud lain yg dicipta sendiri... apa perlunya dimomokkan kpd org lain. Lebih tidak wajar lagi disebut 'Tanpa gap tiada PhD' sedang berapa byk tesis PhD yg telah terhasil tanpa sedikitpun melibatkan fahaman gap dgn maksud spt yg dimomokkan... malah tiada sepatah harampun perkataan gap dlm penulisan tesis tersebut.
4. Perkataan gap tidak salah. Menyamakan gap dgn berbagai-bagai maksud dari 'mencari sesuatu yg missing' dlm kajian lepas ... hinggalah 'mencari sesuatu yg kurang dilakukan' terlalu kabur... jadi elok fokus kpd masalah yg perlu diselesaikan utk mdpt data yg intepretasinya menambah pemahaman.. aka penambahan kpd pengetahuan.
4. Knp perlu takut2kan mereka yg belum melalui jalan yg telah kita lalui dgn 'gap' ikut fahaman sendiri .. apatah lagi jika ia tercetus dari keegoan atau dgn niat2 lain yg tersembunyi termasuk utk menarik perhatian PG atau utk menjual sesuatu produk bkaitan dgnnya ? OMG.
5. Adakah kita ada bukti tesis PhD lulus kerana penulisnya memahami 'maksud gap' spt yg kita momokkan atau yg gagal pula sebaliknya sehingga terpacul 'Tiada gap tiada PhD' ? Sekali lagi OMG.
6. Adakah kita bangga melihat susah payah yg genuine sebahagian besar calon PhD memahami masalah kajian.. mengupasnya dlm problem statement... mbina objektif... RQ.. hipotesis.. mbina conceptual framework dan mendalami method.. serta mpelajari analisis sbg element utama dlm research sehingga bertahun lamanya lalu dgn pemahaman auxiliary yg kita pegang dgn mudah menyebut 'I cant see your gap'.... atau lebih ego lagi 'Tiada gap tiada PhD' ?
OT
No comments:
Post a Comment