.

"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"


MORE THAN 3 MILLION HITS !

Statistik

SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI

Pertanyaan: zahinothman@gmail.com



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...

Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...

Thursday, May 16, 2019

Tajuk 1304 : Ketahui emende MACRO, MEZZO, MICRO..


1. Phd / Master adalah kajian utk satu aspek khusus / mdlm dalam satu-satu bidang. Kajian PhD / Master yang khusus ini mestilah unique (novel) bagi menyelesaikan satu isu yang juga khusus. Jadi, kajian PhD / master bukan kecoh2 utk “fill the knowledge gap” sebaliknya utk melatih PG mjlnkn kajian independently dlm satu bidang khusus.

2. Tiga tahap ini akan memudahkan anda menulis LR kajian anda selain dari mampu melihat "kekhususan" kajian anda dalam keseluruhan bidang yang dikaji lalu extent the knowledge.

3. Saya analogikan dengan bidang saya sendiri utk pemahaman yang lebih mudah. Saya mengkhusus dalam Pendidikan Sains yang melibatkan aspek pedagogi (kaedah pengajaran). Saya ingin mengkaji pendekatan pedagogi “terkini” dan ada “urgency”, novelty dan signifikan dengan menyelesaikan satu isu khusus. Saya mengambil isu kesukaran pengajaran konsep dalam pendidikan kimia.

4. Ada tiga tahap:

a. Tahap meluas MAKRO – Penddikan sains.

Tahap ini adalah tahap yang difahami secara umum oleh SEMUA scholar dalam pendidikan sains. Jadi, saya perlu mengetahui semua theory yang berkait dengan pengajaran dan pembelajaran yang menjurus kepada pendidikan sains spt cognitive constructivism, social constructivism, PBL, mastery learning, multimedia learning theory, PCK, MI, HOTS, inquiry based, e-learning, animation etc. Memahami keseluruhan theory ini secara umum akan memudahkan saya merasionalkan theory yang sesuai utk menjawap persoalan, seterusnya menyelesaikan isu yang dipilih.

b. Tahap intermediate MEZZO - Pendidikn Kimia

Seterusnya teori dlm pddikn sains perlu dikhususkan kepada pendidikan kimia pula dengan ciri-cirinya seperti abstract , dinamik, complex. Saya kena kuasai aspek ini bagi memudahkan saya membina animasi dan mengaitkannya dengan theory yg saya pilih pada peringkat macro sebelum ini.

Saya bercadang untuk mengaitkan aspek cognitive constructivist (conceptual change) dan social constructivist (zone of proximal development) dengan Multimedia Learning theory (oleh Mayer), atau dengan teori seperti chemistry triangle (Johnstone, 1982) yang melibatkan aspek microscopic, macroscopic dan simbolik dlm pengajaran kimia kerana gabungan mana-mana theory ini memberikan “novelty” disamping menguatkan lagi teory pengajaran dan pembelajaran kimia.

c. Tahap khusus MIKRO – Pengajaran topik Elektrochemistry

Setiap topik dlm kimia memerlukan pendekatan yang maybe berbeza. Oleh kerana saya berminat dengan tajuk Electrochemistry yang dinamik, dan memerlukan pemahaman konsep asas yang kukuh, maka saya mendapati strategi “Conceptual Change” dan teori chemistry triangle yang khusus dalam pendidikan kimia sesuai untuk menguji animasi dlm electrochemistry yang dibina dari dua teori tersebut bergabung dengan Multimedia Learning theory (oleh Mayer) seperti yang disenaraikan pada tahap mezzo. Jadi inilah akan menjadi theoretical framework dan asas membina conceptual framework.

Kesimpulan:
Apapun bidang anda, cuba aplikasikan 3 tahap ini supaya anda boleh zooming dari macro... mezzo.. micro. Ini juga akn jadikn LR anda coherent.

OT


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...