Knowledge berkembang secara incremental. Perkembangan ini wujud merata2 dalam pelbagai penulisan akademik, tetap mempunyai perkaitan direct atau indirect antara satu sama lain. Dalam kajian, PhD atau master, incremental inilah yang memberi kan contribution to knowledge. Sebab itu kajian akademik direkabentuk untuk establish sambil mengembangkan knowledge yang ada, omputih kata, expand the current body of knowledge incrementally. Jgn bimbang, sedikit bertambah pun boleh memberi kesan yang besar kepada establishment knowledge yang ada.
Jadi kat mana nk tunjuk increment of knowledge?
Salah satu “tempat” utk tunjukkan adalah pada conceptual framework spt pic berikut.
PIC 1 = theoretical framework - menunjukkan teori consructivist yang menghubungkan element new knowledge, equilibrium, cognitive conflict sehinggalah berlakunya learning.
Pic 2 = conceptual framework - researcher dari reviewnya mendapati strategi conceptual change (berdasarkan teori Posner) boleh diaplikasikan dan menambah lagi establishment teori yang ada. Jadi researcher designed kajian bagi mengkaji kesan strategi conceptual change ini dan kesannya kepada learning sambil mengambilkira kewujudan misconception.
So... mana incremental of knowledge tu?
Theory lepas hanya menekankan “learning” tetapi kajian ini (lihat warna brown) mengkaji “learning without misconception” menggunakan strategi conceptual change (Posner) dan inilah conceptual framework yg incremental atau added value yang dimaksudkan, iaitu menambah pemahaman dan extension kepada theoretical framework sedia ada.. yg kemudiannya diuji dgn experimental research.
OT
No comments:
Post a Comment