.

"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"


MORE THAN 3 MILLION HITS !

Statistik

SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI

Pertanyaan: zahinothman@gmail.com



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...

Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...

Thursday, May 16, 2019

Tajuk 1162 : Asal usul frasa "I cant SEE your GAP ..


Bila PG diminta mencari satu gap.. satu missing element... satu unexplored area dll yang sewaktu dgnnya, maka ratusan artikel mula dibaca.. dan dibaca..

Pembacaan dilakukan secara terbuka... sebab tak tahu lagi apa yang akan ditemui. Jika dalam bidang pendidikan sains misalnya, major dalam instructional strategy, maka mulalah PG membuka dan mencari artikel2 yang ada tajuk2 berkaitan strategi pengajaran dalam pendidikan sains... dan mulalah persoalan ini menerobos dalam minda mereka...


1. Jurnal apa yang sesuai nak dibaca dan bagaimana dgn ranking jurnal?
2. Adakah strategi baca dan baca dan baca lagi kajian2 lepas sampai terumpa 'gap' suatu yang wajar?
3. Boleh tak rujuk proceeding?
4. Kalau jurnal Q4 kata cenggini... jurnal Q1 kata cenggitu (itupun kalau tahu mana Q1, mana Q4) , mana satukah nak dirujuk?
5. Ada artikel 2015 tulis akan keperluan kajian masa depan, tetapi ia cuma jurnal tidak diindeks scopus dan ISI, adakah ini satu saranan yang baik, atau sekadar melepas batuk ditangga?
6. Kenapa artikel yang dibaca pun tidak jelas mengatakan wujudnya 'missing link'?
7. Kenapa tiada bahagian 'research gap' atau 'knowledge gap' dalam artikel2 yang dibaca supaya mudah nak cari yang masih kelompong?
8. Kalau ada yang kelihatan spt 'kurang dibuat kajian' tetapi tak ada plak yang nak buat lagi, adakah ia satu gap, atau dah jadi perigi buta?
9. Kalau ada variable atau aspek yang 'belum' dikaji lah katakan, adakah ia mencukupi untuk satu kajian master /PhD?
10. Adakah kajian membina prototype, instrument baru, kombinasi beberapa disiplin, juga perlukan 'gap'?

Bila 10 aspek diatas menghantui PG, dan sebaik sahaja pembacaan bermula , PG akan dapati berlaku BERTINDIH-TINDIH method.. problem.. teori.. variables.. isu... interpretation dari keseluruhan artikel yang dibaca... sehingga spt TIDAK MUNGKIN mendapatkan 'missing link' secara IMPLICIT apatah lagi EXPLICIT... dgn semuanya kelihatan KABUR... maka muncullah frasa....

"I CANT SEE YOUR GAP"

Itulah asal usulnya..

OT - seronok jumpa PG yg pernah mjadi anak muridku



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...