1. Datang satu WA kepada aku. PG nk mendapatlan tajuk kajian berkaitan 'classroom management' dengan membaca (ratusan artikel.. agaknya lah) dulu dan mencari IV, DV dan Mediator.
2. Bila ditanya camner nak cari, aku surrender, sebab tak tahu apa maksud 'mencari IV, DV dan Mediator' terlebih dahulu dgn membaca artikel.
3. Dalam status ini aku nak bagi dia satu tajuk (working title) sebab ini adalah isu semasa di Msia (as well as an international issue). Dalam 1 minit jer tajuk ni muncul... :-). So aku sedekahlah tajuk ini ....
"Classroom implementation of STEM / STEAM education through 4C (Communication, Collaboration, Creative, Critical thinking) instructional strategies for primary school"
5. Dari tajuk ini aku ada fokus untuk mendapatkan artikel yang releven. Aku perlukan 20 min utk dapatkan artikel berikut (foto) dan PG tersebut bolehlah merangka kajian yang nak dilakukan dari pembacan artikel yang dipilih dari foto tersebut. Potensi kajian ini seperti qualitative (observation) atau mixed-methods atau experimental ternyata dari tajuk2 yang dipaparkan.
6. Kalau kajian beliau melibatkan qualitative, tak adalah isu nak cari IV, DV, mediator bagai. Dan kalau kajian beliau utk develop intervention, 4C boleh digunakan sebagai IV utk menguji DV (performance).
Gap plak kat mana?
7. Problem statement kajian perlu menyatakan isu implementasi STEM/ STEAM timbul diperingkat antarabangsa, isu ini juga baru nak muncul di Msia, isu minat murid yang menurun dah lama dibahaskn dan isu pencapaian dlm sains... isu pedagogi dll...
OT
No comments:
Post a Comment