1. Mereka explore banyak perkara baru, melakukan pemerhatian, menjawab persoalan
2. Mereka akan mula berfikir banyak perkara, What and Why.
3. Mereka suka melakukan ujikaji mudah dan mula membuat analisa, membuat perbandingan.
4. Mereka mula berkomunikasi pemahaman mereka, menyediakan laporan ringkas dan membuat persembahan
5. Mereka mula membina pemikiran logik dan rasional.
6. Mereka mula memiliki kemahiran sainstifik secara tidak lansung, termasuk kemahiran manipulatif.
7. Mereka mula bertanya soalan (hipotesis), menjangkakan apa yang diperlukan dalam satu kajian (pembolehubah), melakukankan kajian (mengeksperimen) dan membuat kesimpulan (inferens).
Jadi.....
Belajar sains membina kemahiran sainstifik, BUKAN belajar kemahiran saintifik untuk menguasai sains.
Pelik....
Orang dewasa plak yang jadikan sains subjek yang sukar untuk anak-anak ini dan dipelajari secara skema dengan buzzword kemahiran saintifik yang digunakan oleh saintis, bukan secara natural selari naluri anak-anak... dengan bimbingan guru.
Adakah..
anak-anak seronok belajar sains?
anak-anak memang belajar sains?
anak-anak balik rumah bercerita pasal sains?
anak-anak mengeluh susahnya nak faham sains?
OT
No comments:
Post a Comment