.

"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"


MORE THAN 3 MILLION HITS !

Statistik

SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI

Pertanyaan: zahinothman@gmail.com



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...

Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...

Thursday, April 23, 2015

Tajuk 743 - Research Gap - An ill defined terminology

Are you doing your research by CHANCE from the GAPS (looking for something has NOT been done before) left by the previous studies or by UNDERSTANDING what else need to be done to contribute to the knowledge from the CURRENT findings ?

Dialog 1.
A: U buat kajian pasal apa?
B: Pasal “Impak WhatsApp dalam flipped classroom”
A: Apa gap kajian lepas yang u nak isi – omputih kata “something has not been done before” ?
B: Dah “WhatsApp” pun baru wujud, memanglah tak ada sapa yang buat... tanya pasal apa lagi !!
A: sori bro… soalan popular !

Dialog 2:
A: Dah siap thesis bro?
B: Dah…. Aku kaji “Impak WhatsApp dalam flipped classroom”
A: Tentu besar gap yang ko dah isi..
B: Aku bukan isi gap lah… aku buat gap !
A: Apsal lak cam tu?
B: Dapatan kajian aku menimbulkan banyak persoalan yang perlu kajian lanjut…aku wujudkan gap bukan isi gap.
A: ooo… sori bro…

Dialog 3:
A: Wah apa dapatan kajian ko pasal kajian keberkesanan program XXX yang dilancarkan 3 tahun lepas?
B: Kajian multiple cases aku ni telah mengesan kelemahan pada stake holders terutama pengurusan tertinggi…
A: Apa gap yang ko isi… yang kajian lepas tak buat?
B: Program ni masuk 3 tahun, barulah wujud keperluan aku buat kajian kes utk keberkesanan... apa kena mengena dgn gap dan kajian lepas !
A: aah…. sori bro !

Dialog 4:
A: Morning bro…
B: Wow.. ko buat pasal blog ke? Bukankah dah banyak kajian pasal blog? 
A: Lain… aku kaji blog … utk lihat kesan meaningful learning sebagai IV hasil pembinaan blog oleh pelajar sekolah menengah berprestasi tinggi, ini piece yang missing dalam kajian lepas… yang dulu hanya buat di IPTA…
B: Sapa kata meaningful learning "missing pieces" sedang Ausubel dah mula menulis dan mengkaji meaningful leaning awal 1970…
A: Tapi kajian lepas guna blog di IPTA… kajian aku di sekolah menengah – gap ler tu 
B: Byklah ko punya gap… dulu IPTA jer boleh akses blog semasa kuliah… sekolah berprestasi tinggi pula baru muncul ! 
A: Aah lah…. sori lah bro

Dialog 5:
A: (menulis sesuatu)
B: bro..apsal berkerut dahi... kata thesis dah siap?
A: Aaah dah siap... aku sedang mencari gap yang kajian aku dah isi.... yang kajian lepas tak buat... wajib kena cari ni !
B: Sapa yg wajibkan? 
A: Entah...... aku ambil variable dari LR, dah ada yang buat.... construct aku pun dari LR, dah ada yang buat.... aku guna survey.... repetition... analisis aku multiple regression.. duplication....aku bandingkan ikut jantina... pun dah berlambak dibuat... aku kaji WhatsApp... yang ini mmg tak pernah dibuat sebab tak wujud lagi.... tak cerdik ler pulak kalau aku kata isi gap sedang WA tak wujud lagi...
B: Relex bro....
A: Abis kalau ditanya "What is research gap"? 
B: Mula2 ko tersengeh... then ko jawab jer
"Im not filling the gap.... Im extending the knowledge" !!

Dialog extra:
A: Perghh.... prototype yg ko hasilkn sungguh inovatif... xterfikir org lain nak buat... one of it kind..... sampai menang award
B: Terima kasih....
A: Apa research gap ko?
B: Ulang balik soalan?
A: Opps.... kajian innovatif... one of its kind.... sorry... aku tarik balik soalan tu... he he

OT

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...