.

"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"


MORE THAN 3 MILLION HITS !

Statistik

SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI

Pertanyaan: zahinothman@gmail.com



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...

Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...

Thursday, April 23, 2015

Tajuk 737 - Problem Statement – Definition

Definisi “Problem” yang patut difahami secara sempoi bkaitan research.
Research problem / Problem Statement adalah satu kewajipan dalam research dan penulisan thesis. Bagi memudahkan anda faham dan tidak sentiasa confused…. Meh aku definisikan “problem” dulu sebagai....

“Problem” is anything that prevents you from reaching / getting / accomplishing your goal.

1. Anda nak buang air…. tolilet berhampiran rosak – “problem” sebab hajat anda tidak tercapai ! Anda pun buat OBSERVATION utk mencari tandas lain yang available.

2. Anda ingin mengetahui factor yang menyumbang ranking buruk 55/65 Malaysia dalam Trends in International Mathematics and Science Study (TIMSS), maka anda hadapi “problem” kerana tiada info yang diketahui. Maka andapun buatlah KAJI SELIDIK utk diisi oleh guru sains / Maths.

3. Anda ingin tahu pemikiran tokoh ulama kontemporari terhadap pergolakan di Timor Tengah… tapi anda hadapi “problem” sebab hanya bahan pemikiran ulama silam sahaja yang ada… maka anda membuat INTERVIEW tokoh2 ulama contemporary untuk dibukukan.

4. Anda ingin mengetahui sama ada heart beat dapat dijadikan indicator meramal emosi. Ini satu “problem” yang cuba anda selesaikan. Maka anda pun membuat EKSPERIMEN menggabungkan pengetahuan kejuruteraan dan perubatan utk menghasilkan satu prototype.

Perkataan OBSERVATION, KAJI SELIDIK, INTERVIEW, EKSPERIMEN dalam petikan di atas adalah satu ciri “research”. Tentulah research tersebut perlu disesuaikan dengan tahap “problem” yang cuba diselesaikan.

Problem dlm konteks akademik secara santai.... adalah apa shj "halangan" utk mencapai TUJUAN MENGETAHUI sesuai yg boleh diselesaikn dgn mbuat RESEARCH.... maka wujudlah Pernyataan Masalah aka Problem Statement.

OT 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...