.

"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"


MORE THAN A MILLION HITS !

Statistik

SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI

BENGKEL ANJURAN DR OT:

(1) TULIS TESIS CEPAT & PENGURUSAN ARTIKEL MENDELEY

(2) PENGENALAN ANALISIS DATA KUANTITATIF SPSS

(3) ANALISIS DATA KUALITATIF DGN ATLAS.ti

(4) BENGKEL BINA DAN ANALISIS SOAL SELIDIK

Ingin anjur bengkel ditempat anda? Email ke:

zahinothman@gmail.com



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...

Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...

Thursday, April 23, 2015

Tajuk 741 - thesis bukan gap, impact...

Aku sedikit hairan setiap masa ada sahaja PG yang bertanya 3 perkara berikut kerana seawal mendaftar telah bkumandang...spt satu siren amaran....

1. research mestilah " has not been done before", so no duplication, no repetition....
2. cari "gap" utk dapatkn originality...
3. apa guna buat research jika tidak menyumbang kepada perubahan policy dan beri impak kepada society?

Aku lagi hairan kenapa 5 kemahiran berikut tidak diberikan priority terlebih dahulu berbanding dengan asakkan 3 perkara di atas yang pada pendapat aku hanyalah “fatamorgana” dalam "academic research".

5 kemahiran “mechanistic” tersebut adalah:
1. Kemahiran mengenali dan mendapatkan sebanyak mungkin sumber primer journal articles yang relevan dan berkualiti… dengan memahami cara pencarian yang efektif dan status indexing ISI / WoS, scorpus, quartile, open access, IF dll
2. Kemahiran mengenalpasti dan mengekstrak isu / argument yang ada asas teori yang mantap serta mempunyai novelty (utk signifikan dan publishable) dari “readily available articles” yang dibaca bagi merangka “objektif” kajian serta “Problem Statement” yang precise dan concise
3. Kemahiran menterjemah problem statement kepada soalan / hipotesis kajian
4. Kemahiran membina theoretical / conceptual framework dari theory yang dipilih
5. Kemahiran membuat cadangan analisis yang “tally” dengan soalan / hipotesis kajian berpandukan kajian2 lepas dari puluhan artikel yang dibaca

Aku sebut mechanistic sbb kemahiran ini bukan boleh difikir begitu shj....dicuba2.... 5 kemahiran di atas memerlukan pendetailan yang perlu di pelajari dan ditunjukajar hatta kpd calon PhD... bukan pandai-pandai sendiri....agak-agak jika xbegitu mesti begini...tapi perlu diminta utk dipelajari.... utk hasilkan thesis yang berkualiti....bukan disentuh sepintas lalu dalam kelas research methodology... kerana kemahiran tersebut bukan fatamorgana…. bayangan optic yang hanya mempersona !

OT

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...