.

"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"


MORE THAN 3 MILLION HITS !

Statistik

SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI

Pertanyaan: zahinothman@gmail.com



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...

Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...

Thursday, April 23, 2015

Tajuk 742 - Intext citation

Katakan dalam sedang menyiapkan LR, anda membaca petikan dari artikel Jenkinson (2010):
“In order to capture the dynamics of the human-machine relationship, we need to think of that relationship as a system, to be examined holistically (Albert, 1996; Vicente, 2000). However, Smith (2005) has provided evidence that this relationship is based on human-machine interface to avoid many unexpected problems”.

Ada 2 perkara di sini:

Pertama: 
Jenkinson (2010) telah memetik “idea” dari artikel Albert (1996) dan Vicente (2000) yang menjadi asas kepada idea dalam kajian anda. Ini hanyalah “idea” yang common yang boleh ditemui dalam berbagai artikel lain juga yang kemudiannya dipanjangkan oleh Jenkinson (2010).

Kedua:
Jenkinson (2010) juga merujuk “kajian” Smith (2005), dan ini bukan “idea” tetapi evident yang khusus dari kajian tersebut.
Jadi bagaimana anda ingin menulis semula / paraphrase / summarise “idea” dari artikel Jenkinson (2010) ini ke dalam LR anda?

Pertama:
Anda boleh terus cited artikel Jenkinson (2010) tanpa perlu membaca artikel Vicente (2000) dan Albert (1996) kerana idea tersebut adalah common dan boleh fahaminya dari artikel Jenkinson (2010) yang anda rujuk.

Kedua:
Namun.... anda perlu mendapatkan artikel Smith (2005) secara snow-ball untuk mengupas lanjut evident yang dikemukakan dalam kajian tersebut..

Ketiga:
Anda perlu mencari / mendapatkan recent article, katakan kajian oleh Black (2013) supaya menguatkan “urgency” kajian anda dan bagi meletakkan kajian anda “at the cutting edge of the knowledge” (sorry bro…. this is not to fill the gap).

Keempat:
Jeng-jeng-jeng….. maka anda boleh menulis LR anda begini (sekadar satu cadangan secara dummy):
Human-machine interaction is continually co-evolving in a universal and vigorous relationship, to the extent that the changes in machine interfaces influence the human development (Jenkinson, 2010).
A study by Smith (2005) found that the…. bla..bla..bla.

In addition, a recent study by Black (2013) revealed that methods for designing human-machine interfaces, should optimized a design for a desired property such as learnability or efficiency of use…. bla..bla..bla

Therefore there is a need to evaluate and compare interfaces with respect to their learnability properties.

(Perhatikn anda xperlu membaca dan cite semua article yg dirujuk oleh Jenkinson... dlm kes ini artikel oleh Albert dan Vicente, sbb anda perlu ada priority to cite or not to cite... selalunya idea umum boleh anda kembangkan tapi evident atau research finding perlu rujuk artikel asal utk kupasan yg tepat..... asal jgn cari artikel study kurun 17 sudahlah)

OT

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...