.

"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"


MORE THAN 3 MILLION HITS !

Statistik

SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI

Pertanyaan: zahinothman@gmail.com



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...

Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...

Thursday, April 2, 2015

Tajuk 731: Proposal oo proposal...

Aku percaya, PhD adalah apprenticeship sebelum menjadi researcher. Jadi menyediakan proposal adalah satu langkah pertama dalam dunia apprenticeship tersebut.
Aku juga percaya, menyediakan proposal PhD serta membentangkannya mempunyai spirit spt berikut:

1. Proposal tidak perlu tebal (proposal aku dulu 32 pages) dan terlalu detail… sekadar roadmap yang lengkap utk dikembangkan kemudiannya sebagai satu kajian.

2. Proposal cukup sekadar menunjukkan persoalan kajian yg signifikan, literature yang mendasari theory dan argument, a brief research design, propose data analysis.... disamping panel akan pastikan researchable dan menepati tahap PhD (setara)

3. Pelajar membuat pembentangan proposal bukan sebagai individu per se atau orang asing, tapi sebagai salah seorang ahli komuniti akademik, maka ahli-ahli yang lain memperkuatkan proposal yang dipersembahkan.

4. Pembentangan proposal adalah untuk ahli komuniti turut sama memperbaiki kelemahan diikuti DENGAN cadangan pembaikan.

5. Jika proposal dibentangkan sebagai satu latihan interaksi dan komunikasi akademik, maka pelajar tidaklah terlalu terbeban dgn sesuatu yang baru bersifat “proposal”

OT

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...