.

"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"


MORE THAN 3 MILLION HITS !

Statistik

SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI

Pertanyaan: zahinothman@gmail.com



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...

Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...

Thursday, April 2, 2015

Tajuk 724: TIKUS, MADU TIGA dan RESEARCH GAP......

Semalam aku berkunjung ke satu makmal yang menjadikan tikus sebagai subjek kajian. Jgn pelek kenapa aku ke sana.

Dalam makmal tersebut dijalankan satu kajian peringkat master melibatkan kesan madu sebagai makanan terhadap kerosakan sel bagi tikus yang di"obesiti"kan. Ini kajian "duplikasi" kerana sebelum ini prosidur yang SAMA dijalankan tetapi menggunakan bahan lain, bukan madu.

Antara analisis digunakan adalah ANOVA juga duplikasi kajian lepas sebab ada 3 set data. dgn melibatkan 3 kumpulan tikus, yang diberikan madu dgn 2 dos berbeza dan satu control... tapi bukan madu tiga tau.....
Bagi pelajar yang baru, mereka akan membuat pembacaan artikel.... mencari bahan lain yang berpotensi selain madu utk diuji dgn cara yang sama... duplikasi dan standard method adalah sesuatu yang normal dalam re.....search !

Pertama:
Kedua2 kajian "duplikasi" diatas adalah "original" kerana dilakukan oleh pelajar yang berbeza independently.

Kedua:
Kedua2 kajian "duplikasi" di atas adalah "novel" kerana dapatan kajian setiap satunya memberikan indikator potensi dalam medical bahan yang berbeza.

Ketiga:
Kedua2 kajian "duplikasi" diatas memberikan "contribution to knowledge" dan melayakkan penulisan artikle kerana mendalami pemahaman dan pembuktian akan kesan pelbagai bahan semula jadi sbg makanan yang boleh menjadikan seorang yang obesiti mengurangkan risiko kerosakn sel.

Kajian ini tidak melibatkan tikus menulis respon dalam qnaire.. atau melibatkan pengukuran psychometric (spt persetujuan, tahap pengetahuan dll) tapi mengambil tisu dan mengkajinya secara accurate dibawah powerful high end microscope. Semua tikus berada dalam kawalan yang ketat. 



Jgn tanya apakah RESEARCH GAP bagi kajian sebegini... they dont look for gap, they look for something in the literature / previous studies which has the potential to enrich the information and understanding in medical...

Lastly..... the study won a medal in one international exhibition... judged by experts in medical studies... definitely "RESEARCH GAP" is not one of the questions asked !!!

OT

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...