2. Maka semua strategi ini masuk ke dalam sistem pendidikan..strategi utk cara mengajar murid, mencurah2 dari segenap sudut menerpa guru. Guru lagi.
3. Ini belum termasuk kerja2 lain yg tak pernah surut... sambil mengejar silibus dan murid tercicir. Guru juga..
4. Yang mengajar murid adalah guru bukan sistem.. bukan silibus.. bukan buku teks.. Guru !
KISS
5. Aku percaya, aku sendiri sebagai 'guru' aku perlukan perkara asas sahaja untuk mengajar, dlm kebanyakkan keadaan tak perlupun high-tech. Dapat white board marker yang ada dakwatpun satu rahmat utk aku berkarya dan menginsani murid. Kalau ada amali, lakukan walaupun simple.. jgn diabaikan. So KISS is the word - keep it short and simple !
FAHAM
6. Matlamat mengajar SATU je bukan 100.. utk bagi murid FAHAM. Murid yang faham lazimnya akan jadi murid yang baik... murid yang kreatif dan inovatif, malah murid yang HOTs. Kalau dah FAHAM, kreatif lah dia sebab dia memang budak-budak.. xder lagi psychological inertia.. atau functional fixedness. Kalau tak faham... apa bendenya yang nak HOTS.
PRIORITY
7. Memastikan majoriti murid mencapai semua asas yang dipelajari adalah priority, bukan nak semuanya dapat As. Selain nak naikan % yang dapat ALL As turunkn juga % dapat ALL E..NGLAND. Nak 'kurang'kan yang gagal lebih utama dari nak naikkan As sebab yang real smart students adalah students yang stable berbanding yang tercicir.
BALANCE
8. Penambahan apapun dalam sistem pendidikan perlu diikuti dgn pengurangan aspek yang tidak effisyen supaya tidak terbeban. Takut juga.. penambahan belum tentu berkesan, yang sedia ada masih diteruskan.
LESS is MORE
9. Prinsip ini lansung tidak mendapat tempat. Silibus sikit .. tapi dipastikan makes sense... learn less understand more !
10. Buku teks makin tebal... isinya makin padat... mak ayah kalau nak ajar anak2 kena google dulu sebab silibus matrikulasi dh turun ke Tingkatan 1. Baik juga ajar anak-anak menggoogle sbb byk bhn boleh dipelajari...
Sekadar coretan...
OT

No comments:
Post a Comment