.

"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"


MORE THAN 3 MILLION HITS !

Statistik

SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI

Pertanyaan: zahinothman@gmail.com



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...

Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...

Friday, September 6, 2019

Tajuk 1689 : Action Research - satu pandangan utk KPM From reflective to reflexive..



1. Aku sedang membaca tapi tak larat nak abiskan buku AR yang tebal. Hebat betul pengarang buku AR, boleh tulis begitu detail. Jadi aku nak sentuh teori Taggard dan Kemmis sahaja yang melibatkan circle dengan asas POAR - Plan, Observe, Action, Reflect (foto) yang menjadi model wajib penyelidik pendidik Msia.


2. Aku tak sealiran dengan artikel AR yang ditulis seperti satu kajian 'mini quasi-experimental design' dgn satu kumpulan sampel siap dengan intervention pre-post yang jadi kegilaan dalam laporan AR di Msia. Ini tidak dibincang pun oleh T & K.


3. Aku pegang kepada maksud AR - intentional study by teachers as practitioners of their own classroom practice as transformative action in education - yang bermakna, perubahan itu berfokus kepada amalan guru, tanpa perlu ada data collection dan analisis sebagaimana kajian yang lain kerana perubahan ini adalah proses berterusan dan tidak akan terhenti. Ini yang aku faham dari model T & K tersebut.


4. Guru boleh bermula dengan satu strategi yang dirancang (plan) misalnya menggunakan strategi A utk mengajar sains dan kemudian melaksanakannya (action) untuk satu jangkamasa diikuti dengan membuat pemerhatian (observe), membuat pentaksiran dan mungkin penilaian seperti focus group interview dgn murid, kuiz, affective evaluation, attitude, motivation, confidence dll atas pertimbangan guru sendiri. Kemudian langkah seterusnya adalah membuat refleksi (reflect) dari apa yang telah dilalui, apa sahaja yang memberi pengetahuan baru, idea baru, masalah yang masih wujud utk dibawa ke circle yang seterusnya.


5. Secara umumnya, AR adalah aktiviti pengajaran guru seharian tetapi ia direkodkan dengan lebih sistematik dgn membuat tindakan dan pemerhatian yang lebih khusus tetapi tidak perlu sampai bersusah payah mengadakan pre-post test, yang tidak realistikpun. Perkataan reflection digunakan supaya 'dapatan' kajian tidak memerlukan sesuatu yang conclusive, cukup memberikan pengetahuan baru kepada guru tersebut.


6. Oleh kerana tiada satu tindakanpun yang akan berakhir dgn kesempurnaan, maka guru boleh membuat kesimpulan selepas beberapa cycle bahawa tindakannya telah menghasilkan beberapa aspek positif dan mengurangkan aspek negatif sebagai langkah transformasi dalam pengajarannya.


7. Guru boleh terus membuat AR dari aspek lain pula, atau meneruskan AR yang sedia ada dengan beberapa modifikasi dengan menggunakan strategi yang lain pula.


8. Aspek refleksi ini memberi isyarat bahawa AR adalah perspektif guru itu sendiri (dan juga murid jika terlibat secara lansung dalam participatory AR) kepada tindakan dalam kelas tanpa memerlukan data dan analysis spt kajian yang bukan AR. Malah jika diperhatikan model T & K sendiripun tiada penghujung kepada circle yang dinyatakan dalam model tersebut.


9. Maka galakkan KPM kepada AR adalah tindakan yang betul bagi guru mengajar sambil membuat transformasi dan inovasi, dan ia lebih kepada self-reflection dalam bentuk reflective practitioner dari berlumba-lomba utk membuktikan keberkesanan intervention yang dilakukan dari data pre-post test yang tidak realistik.


10. Pendidik perlu membawa reflective kepada practice. Ini adalah tindakan reflexive. Dalam bahasa lain, reflective membawa maksud memberi pertimbangan setelah difikirkan dengan mendalam sesuatu tindakan dan reflexive adalah tindakan yang dilakukan dari pertimbangan reflective tersebut. Then tindakan ini boleh dikongsi bersama dalam PLC atau apa2 event di KPM..


OT







No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...