.

"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"


MORE THAN 3 MILLION HITS !

Statistik

SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI

Pertanyaan: zahinothman@gmail.com



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...

Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...

Friday, September 6, 2019

Tajuk 1722 : Ada tiga jenis LR



Sekali sekala, aku jelaskan 2 jenis LR dalam bengkel aku. Dalam status ini aku tambah 3 jenis LR iaitu..


1. (Narrative) Literature Review:
Ini adalah proses sisntesis kajian2 utama dari artikel2 utama bagi menjelaskan apa yang telah dilakukan secara diskriptif bagi menyokong keperluan kajian yang akan dilakukan, tidak melibatkan apa2 keperluan statistik dalam review tersebut. Selalu disebut sebagai LR sahaja. Ini yg sering dibuat dlm tesis.


2. Systematic (Literature) Review:

Adalah sintesis secara komprehensif sejumlah artikel relevan yang telah dikenalpasti secara saringan yg ketat bagi menjawab satu persoalan / hipotesis yang khususnya btujuan membuat sesuatu keputusan (oleh plicy makers). Selalu disebut SLR yg sering dijadikan artikel utk publication.


3. Meta-analysis Review:

Adalah review yang menggunakan teknik statistik utk sintesis keputusan kuantitatif sejumlah artikel contohnya menganalisis nilai effect size kajian-kajian melibatkan satu intervensi / rawatan suatu program atau medication. Selalu disebut meta-analisis sahaja yg juga dihasilkan utk publication.


OT

.







No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...