.

"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"


MORE THAN 3 MILLION HITS !

Statistik

SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI

Pertanyaan: zahinothman@gmail.com



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...

Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...

Friday, September 6, 2019

Tajuk 1658 : Analisis ANOVA..



Panik !

Pagi-pagi aku dapat call... yang minta utk bercakap dgn aku sejak semalam... dari seorang PG yang panik sebab diminta tukar analisis ANOVA kepada SMART-PLS, sedang masa dah suntuk utk PG menuju penghujung pengajian. Akupun naik hairan bila aku tanya kenapa ini berlaku.

1. PG buat kajian persepsi terhadap sesuatu dgn membezakan demografi responden

2. Guna questionnaire dgn data ordinal dan dikotomi.

3. PG dah ‘lulus PD’ dgn analisis ANOVA.
4. Tiba-tiba diminta tukar ke PLS
5. PG tak tahu Smart-PLS tetapi tiba2 diminta buat model utk capai maqam PhD.


Bila perkara ini berlaku, aku terdorong buat kesimpulan bahawa...


6. Kajian persepsi data ordinal dan dikotomi tidak cocok dgn ANOVA sebagai analisis parametrik dan PG patut menyedari hal ini ketika menyediakan proposal.

7. Lulusnya PD tanpa komen dari mana2 pihak tentang analisis data juga sangat menghairankan

8. Diminta menukar objektif kajian juga tidak sepatutnya berlaku disaat akhir

9. PG perlu mendalami kajian dan analisisnya sendiri... jgn ada keraguan bila memilih sesuatu analisis.

10. Pihak lain boleh cadangkn mcm2 sehingga saat akhir... tapi semuanya akan terletak dibatu jemala PG akhirnya...


Aku bukan ‘bomoh’ dan hanya boleh bagi nasihat dan sedikit panduan sambil meminta rakan aku membantu PG tersebut.


OT

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...