.

"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"


MORE THAN 3 MILLION HITS !

Statistik

SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI

Pertanyaan: zahinothman@gmail.com



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...

Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...

Friday, September 6, 2019

Tajuk 1640 : Bandwagon effect



Boring sungguh bila konferens jadi PD dan VIVA...


1. Kenapa gi konferens?


Selain travelling... tujuan utama konferens adalah

- Share new ideas

- collaboration dan networking


2. Atas sebab itu, maka di adakah sesi keynote dan parallel presentation. Apa yang dibentangkan?

Bentanglah apa sahaja yang boleh dikongsi, hasil kajian, idea terbaharu, kajian semasa.


3. Bagaimana bentuk perbentangan dalam masa 20 minit ?

Bentanglah ikut manapun asalkan sampai idea yang ingin disampaikan kepada audien, TIDAK SEMESTInya spt pembentangan satu kajian. Maksudnya, wpun memang ada kajian, tetapi anda hanya bentangkan main idea yang terhasil dari dapatan tersebut utk anda mendapat pandangan dan mengajak future collaboration dari audience. Anda boleh guna slide, white board, hands-out atau demo prototype shj.


4. Yang penting anda dahulu mendapat apa yang anda inginkan seperti pandangan utk added value kepada apa yang anda sedang lakukan atau membina networking, dan audien juga mendapat idea baru dari anda.


5. Konferens bukan PD atau VIVA !

Ada yang datang konferens spt nak PD atau VIVA. Slide persis slide VIVA... mula dgn tajuk, RO, PS, RQ dll. Pastu bentang macam bentang depan penal.

Yang audience plak semacam... satu spesis yg sama, pi tanya plak validation.. reliability dll spt dalam VIVA... macam penal plak.


6. Publication

Banyak konferens yang tawarkan publication selepas konferens bagi artikel yang baik. Ini perkara lain. Anda hantar artikel yang lengkap sesuai dgn format dan tema konferens, tetapi anda tak perlu present artikel tersebut macam PD atau VIVA..


5. Abis orang lain tu buat macam tu?

Ini namanya bandwagon effect.. bila sekumpulan orang buat cenggitu... semua ingat ia begitulah. Yg otai pun semacam jugak... meleret2... Lalu jadilah ia satu yang cliche dan membosankan... dan ramai je yang cabut selepas pembentangan tanpa terliur nak dengar pembentangan yang lain...sebab tak sanggup nak dengar sesi PD / VIVA dalam konferens.


OT

#bandwagoneffect




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...