.

"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"


MORE THAN 3 MILLION HITS !

Statistik

SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI

Pertanyaan: zahinothman@gmail.com



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...

Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...

Friday, September 6, 2019

Tajuk 1709 : Nak publish Q1 ke Q4 ke.. ?



Jgn mengorat dewi kayangan jika anda rakyat kebanyakkan..


Secara mudah, Impact Factor, IF suatu jurnal itu tinggi bila scholar banyak cited artikel dalam jurnal tersebut. Ini sekaligus menaikan Quartile dari Q4 ke Q3.. Q2...sampai Q1 dan mjadikan jurnal itu semakin popular.


Ada beberapa perkara kena ambilkira sebelum target utk publish mana-mana jurnal Q1, jurnal 25% tertinggi dalam bidangnya.


1. Sasarkan katakan 3 jurnal yang sesuai dari Q1, bukan satu sahaja tetapi dalam genre yang sama.


2. Kena study dulu scope 3 jurnal tersebut, maybe ada yang ngam method, thema atau analisis tetapi kekerapan penerbitan rendah (bermakna peluang juga terbatas). Study tajuk artikel yang nature, approach atau design yang setara dgn tajuk kajian anda. Study cara artikel yang dah published tersebut, dan 'up' skit presentation anda. Kemudian masukkan beberapa citation dari artikel yang berada dalam jurnal yang anda ingin publish ! Ingat sayang.... proofread mesti powerful dgn ayat2 yang standard sebab ia represent juga quality anda sebagai scholar.


3. Pastikan kesemuanya free... tiada APC (Article Processing Charge) yang bermakna artikel anda nanti BUKAN berstatus OPEN Access dan anda tidak perlu membayar apa2.. free lah tu. Namun 'payah lah' scholar lain nak cited, sebab mereka plak kena bayar.


4. Jika anda mahukan artikel anda berstatus OPEN Access supaya ramai yang cite... pilih option OPEN Access (dalam jurnal yang sama) dan ada APC yang anda kena bayar.


5. Jika anda hanya nak kan status Q1 itu sahaja, tak kisahlah nak cite ke tak nak cite... its OK. Ini akan menjejaskan nilai H-index jangka panjang anda yang mewakili produktiviti publication anda - itu sahaja.


6. Anda tiada pilihan untuk meneroka dahulu setiap aspek journal dalam website masing2 utk ketahui pula jangkamasa penerbitan. Ada jurnal yang menulis spt "Received: 2 Januari 2016 Accepted: 25 January 2016 Published: 3 February 2017" dalam setiap artikel untuk anda jadikan panduan. Ada yg tulis QUARTERLY... maknanya ada 4 isu setahun.. ini oklah.


7. Jika artikel anda didapati 'tidak sekufu' dgn artikel yang telah diterbitkan dalam Q1, turunkan skit ke Q2, Q3 atau Q4 supaya jgn buang masa.. menunggu puteri kayangan. Ada jurnal Q1 yang terang2 tak mahu analisis descriptive atau kualitatif data.. so jgn menggatal nak mengorat puteri idaman, akan kecewa sepanjang zaman.


8. Bagi aku, kadang2 ada baiknya bagi novices target dulu utk Scopus atau ISI regardless Q1 atau high IF. Maknanya, jika artikel anda kelihatan spt sekufu dgn artikel dalam Q1... tetapi anda hantar ke Q2, bermakna peluang diterima lebih baik. Yang penting SCOPUS dan ISI dulu.


9. Ada SV yang memang nak anda hantar ke Q1 dgn sebab yang anda ketahui. Jadi polish sehingga sekufu, jgn asal nak hantar sahaja, nanti anda buang masa menunggu dan menunggu hingga frustrated hanya utk mendapat surat 'rejected'.


10. Bagus juga jika ada network dgn editor, atau sesiapa yang biasa hantar ke sesuatu jurnal. Boleh dapat pandangan mereka juga sebab jurnal social science banyak kerenahnya..


Jadi sayang... kuasai dahulu segala aspek asas sesuatu jurnal sebelum decide utk menghantarnya. Moga berjaya..


Sayang ❤️ kamu.


OT

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...