.

"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"


MORE THAN 3 MILLION HITS !

Statistik

SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI

Pertanyaan: zahinothman@gmail.com



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...

Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...

Friday, September 6, 2019

Tajuk 1644 : Why now… why coding … why kids ?



Tajuk status ini aku berikan kepada supervisee aku, angel Ku, utk satu presentation dalam satu konferens. Tapi aku nak tulis utk pemahaman aku sendiri … secara ringkas. Walaupun sekadar melawat guru-guru belajar coding, aku dapatlah sedikit exposure...


Kenapa tiba-tiba semua murid nak diajar coding?

1. Dengan pemahaman terhadap coding, murid lebih lebih faham perkembangan yang berlaku disekitar – komputer, hp, automation, mobile application etc
2. Coding adalah bahasa yang difahami komputer. Belajar coding adalah belajar satu lagi bahasa, tanpa perlu menuturkannya.
3. Bahasa ini digunakan untuk mengarahkan komputer menyelesaikan pelbagai masalah, membantu dalam menghasilkan data kajian dalam STEM.
4. Memahami coding membolehkan murid tahu operasi yang berlaku ketika menggunakan pelbagai gajet termasuk permainan komputer
5. Dengan pengetahuan yang cukup tentang coding, murid boleh menghasilkan permainan mereka sendiri secara kreatif
6. Pengetahuan coding membolehkan murid menyelesaikan masalah dengan lebih sistematik dan logik serta berfikir secara kritis – computational thinking !
7. Menghasilkan urutan coding yang baik adalah satu cabaran yang menarik dan boleh dilakukan secara collaboration.


OT

#codingSTEM

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...