.

"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"


MORE THAN 3 MILLION HITS !

Statistik

SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI

Pertanyaan: zahinothman@gmail.com



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...

Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...

Friday, September 6, 2019

Tajuk 1639 : Discussion of Findings....



Ooooo aloh - Discussion of Findings....


Kalau takat nak tulis spt dibawah ni utk discussion of findings... baik tak yah buat kajian !


"The results are parallel with the findings by E(2002)...

"The results are aligned with the..... F(1998)...."

"X (2010) also found the same result that ... "

"However the results differ from those of some published studies (A, 2009; B, 2009; C 2010) ...."


Tapi kalau tak tulis cam tu, tak kuatlah dapatan kita ?

Ini satu lagi. Yang ditulis tu telah disokong oleh dapatan sendiri yang dah kuat, amende plak nak banding dapatan orang lain.


Omputih kata...

The purpose of "the discussion of findings" is to INTERPRET and DESCRIBE the SIGNIFICANCE of your OWN FINDINGS in light of what was already known about the research problem being investigated, and TO EXPLAIN ANY NEW UNDERSTANDING OR INSIGHT ABOUT THE PROBLEM... and the discussion should always explain how your study (i.e. your findings) has moved the reader's understanding of the research problem FORWARD from where you left them (conceptual framework).


1. What have I found and how it connects/ explains my conceptual framework ?

2. What is the 'new' things that I know now based on the findings, that I didn’t really know before ?

3. Who should cares of my finding ? (practitioners.. scholars)

4. What do I know that no one else probably dont realise it ?


Kalau tak boleh jawab soalan2 di atas.... camner findings boleh contribute to knowledge?


Pertama:

Bab discussion of findings adalah untuk "berbincang" secara kritis dapatan anda. Setelah anda berhempas pulas menjalankan kajian sehingga mendapat data.. bertahun... membaca kononnya ratusan artikel... anda sepatutnya telah menguasai bidang kajian anda sendiri dan sepatutnya anda sudah ada WIBAWA untuk membuat perbincangan secara kritis dapatan kajian dari idea anda sendiri secara lebih mendalam dan comprehensive yang dikaitkan dengan theoretical dan conceptual framework.


Kedua:

"Discussion of Findings" BUKAN "Review of Findings" tetapi ruang bagi anda membincangakan dapatan yang menunjukkan novelnya kajian anda yang tentunya tidak perlu dibandingkan dgn dapatan kajian lepas yg dah anda kupas dalam previous LR. Discuss bagaimana dapatan kajian anda tersebut ada sumbangan terhadap pemahaman baru dan perkembangan pengetahuan semasa yg perlu diketahui dan dikongsi bersama dgn scholar yang lain.


Ketiga:

Dalam "Discussion of Findings", anda perlulah bincangkan dapatan kajian anda dengan mendemonstrasi pengetahuan anda yang mendalam terhadap dapatan kajian anda sendiri .... mentafsir sendiri dapatan tersebut dlm menjawab objective dan RQ atau hipotesis anda... utk memberikan pemahaman yang lebih comprehensive lalu meletakkan dapatan anda di frontier of knowledge... sbg satu extension.


Keempat:

Bincangkan dapatan kajian anda yang signifikan (atau yang tak signifikan jika ada) dengan memberikan idea dari perspektif yang baru…dari perbagai sudut... atau sudut yg baru... maybe perlukan rujukan yg bbeza dari apa yang telah diulas dalam LR sebelumnya kerana LR sekadar menyokong keperluan kajian anda.


Kelima:

Andalah yang membincangkan mengapa dapatan kajian anda telah membantu memantapkan satu aspek dari teori, method atau aplikasi dalam bidang kajian dengan memberikan justifikasi mengapa dapatan kajian anda telah at least strengthen teori yang ada, menggunakan method (sampling.. instrumen... prosidur dan analysis data) yg appropriate mjawab RQ.. atau mendemonstrasi aplikasi teori yg lebih up to date lalu membantu pembaca mendalami lagi pemahaman tentang novelty apa yang anda kaji.


Keenam:

Membuat perbandingan deskriptif dgn dapatan kajian lepas hanya akan membawa dapatan anda berpusing ke belakang.... apatah lagi kajian lepas yang outdated.....dan ini sekali gus menafikan sendiri sumbangan kajian anda kepada pengetahuan "baru" dan novelty !


Ketujuh.

Research Context adalah semua aspek yg berkaitan dgn kajian spt persekitaran social.. budaya... amalan.. lokasi / setting dan reka bentuk kajian. Dapatan dari kajian yg bbeza... dlm konteks yg bbeza mmberikn interpretasi berbeza, lebih2 lagi dlm kajian social science. Menggunakan instrumen dan sample yg bbeza dari kajian anda juga mbawa interpretasi yg berbeza.


Maka... bukan satu keperluan mjadikan dapatan kajian2 lepas sbg 'menyokong' atau tidak dapatan kajian anda ... sdgkn kajian2 tsbut blaku dlm konteks yg berbeza. Kajian obersi misalnya terus2an dibandingkn dgn dapatan kajian sendiri sdg konteksnya jauh berbeza.


OT

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...