2. Inovatif dalam penyelidikan termasuk pendidikan boleh sahaja bermula dengan 'no problem' dan 'no need literatur' terlebih dahulu. Katalah aplikasi Google Classroom sebagai LMS yang memang 'no problem' tanpa perlu dicari dalam LR.
Camner tu?
3. Anda boleh sahaja apply mana-mana konsep innovation spt hybridization misalnya untuk menambah innovation dalam implementasi Google Classroom. Hybridization bermakna memindahkan / berkongsi features tertentu dari satu sistem ke sistem yang lain. Misalnya, menghibrid idea 'learning thru exploration' dan 'fun learning' ke dalam Google Classroom akan memberikan extension yang inovatif kepada implimentasi Google Classroom.
4. Maka RQ akan lebih kurang berbunyi..
What are the elements in learning through exploration and fun learning which can be hybridised to optimize the application of Google Classroom?
How to evaluate the usability of Google Classroom with the hybridization of exploration and fun learning ?
5. Tapi RQ ni cam lain jer... mana IV mana DV?
Ini lebih kepada DDR, dan elemen innovation. Maka ia mixed methods.
6. Cam tak sama jer dgn kajian master / PhD dalam education?
Memanglah... dah nak buat innovation, mestilah ikut cara innovation....
7. Ada ke teknik atau theory innovation ni?
Abis nak bercakap pasal innovation kena tahu theory of innovation.. dari mono discipline now dah trans-discipline.
8. Boleh ke ubah2 kajian master / PhD ?
Boleh je... kalau dulu IT.. then ICT now dah IR4.0 plak... research approach pun kena berubah jugak .
9. Ini 6 theory yang berkaitan dgn innovation. Ini kajian innovation utk beri nilai kepada fungsi sesuatu sistem atau produk yang tetap ada contribution to knowledge..
- TRIZ (Theory of Inventive Problem Solving)
- Design Thinking as a Strategy for Innovation
- Theory of Constraints in innovation
- Six Sigma continuous innovation
- Innovation with Crowdsourcing
- Lean Innovation
10. Walaupun inovasi byk dilakukan dalam product dan pengeluaran serta perniagaan, masa dah tiba utk diaplikasikan juga dalam pendidikan..
OT

No comments:
Post a Comment