Apabila anda membina persoalan kajian atau hipotesis, jgn ghairah menulis TANPA anda mengetahui apakah analisis statistik yang bakal anda gunakan. Oleh itu pengetahuan statistik sebenarnya penting SEBELUM anda membuat proposalpun.
Oleh itu, saya cadangkan anda membuat JADUAL PENENTUAN STATISTIK (JPS) bagi meningkatkan darjah keyakinan anda. Akronim JPS ni saya jer yang reka... bolehlah anda gunakan... he he
NAMUN aduhai seribu kali sayang (Saleem)….. pengetahuan statistik selalunya tidak dibekalkan kepada siswazah pada Semester 1. Selalunya kursus research method diberi keutamaan membuatkan ramai siswazah tercungap2 seperti bernafas dalam lumpur (Wings) atau bernafas dalam air (Yuna) atau seperti menghela nafas terakhir (Hazami).
Kuasailah statistik setapak demi setapak.... spt bertatih menaiki tangga...kalau jatuh... bangun semula! |
Dalam penentuan analisis statistik yang tepat, anda mesti mengetahui IV dan DV kajian anda. Dalam kes korelasi, sukar untuk anda menentukan manakah IV dan DV kerana anda tidak mengkaji kesan-akibat, malah anda tidak boleh membuat kesimpulan bahawa satu variable mengakibatkan perubahan kepada satu variable yang lain. Jika anda pasti ada hubungan kesan-akibat, maka kajian eksperimental adalah lebih sesuai.
Namun… saya ulang.. namun bagi tujuan penentuan analisis statistik dalam bentuk jadual, anda boleh membuat andaian berdasarkan rasional anda bahawa satu variable lebih mudah dikelaskan sebagai IV manakala satu variable lagi, DV. Cuma dalam perbincangan anda, sila berhati2 sebab selalunya tiada sempadan yang jelas antara IV dan DV dalam kajian korelasi.
Perhatikan bahawa skala ujian-t dan ANOVA memerlukan DV pada skala interval untuk analisis.
Berikut adalah satu DUMMY sahaja bagi memudahkan anda membuat JPS !! Yang lain2 spt ANCOVA, ANOVA Faktorial tu anda buat ler sendiri...
Bil | Hipotesis | Variable dan skala | Variable dan skala | Analisis Statistik |
H1 | Tidak terdapat hubungan yang signifikan antara self-esteem dengan kepuasan bekerja dalam kalangan guru sekolah menengah | Self-esteem Interval | Kepuasan | Pearson |
H2 | Tidak terdapat hubungan yang signifikan antara option / bukan option dengan kepuasan bekerja dalam kalangan guru sekolah menengah | Option / bukan option Nominal | Kepuasan bekerja Interval | Point-biserial |
H3 | Tidak terdapat hubungan yang signifikan antara persetujuan system baru SSM dengan kepuasan bekerja dalam kalangan guru sekolah menengah | Persetujuan SSM Ordinal | Kepuasan bekerja Interval | Biserial |
H4 | Tidak terdapat hubungan yang signifikan antara persetujuan system baru SSM dengan persetujuan keniakan pangkat dalam kalangan guru sekolah menengah | Persetujuan SSM Ordinal | Persetujuan kenaikan pangkat Ordinal | Spearman |
H5 | Tidak wujud perbezaan self-esteem antara guru option dan bukan option dalam kalangan guru sekolah menengah | Kumpulan option dan bukan option Nominal | Self-esteem Interval | t-test / ujian-t |
H6 | Tidak wujud perbezaan self-esteem antara guru sains, guru bahasa dan kaunselor dalam kalangan guru sekolah menengah | Kumpulan guru sains, guru bahasa dan kaunselor Nominal | Self-esteem Interval | ANOVA satu hala |
H7 | Kepuasan bekerja tidak dapat dijelaskan oleh variasi self-esteem, motivasi dan sokongan organisasi | self-esteem, motivasi dan sokongan organisasi Interval | Kepuasan bekerja Interval | Multiple regression |
No comments:
Post a Comment