.

"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"


MORE THAN A MILLION HITS !

Statistik

SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI

BENGKEL ANJURAN DR OT:

(1) TULIS TESIS CEPAT & PENGURUSAN ARTIKEL MENDELEY

(2) PENGENALAN ANALISIS DATA KUANTITATIF SPSS

(3) ANALISIS DATA KUALITATIF DGN ATLAS.ti

(4) BENGKEL BINA DAN ANALISIS SOAL SELIDIK

Ingin anjur bengkel ditempat anda? Email ke:

zahinothman@gmail.com



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...

Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...

Friday, May 6, 2011

TAJUK 131 - QUESTIONNARE DAN KONSEP UNIDIMENSION !!

Ramai siswazah yang yang mengambil cousework boleh menarik nafas lega sebab minggu exm dah nak abis.... then boleh cuti. Bagi pelajar yang buat research dan projek... inilah masanya memulakan langkah menyiapkan penulisan. Kali ini saya ingin menyentuh KONSEP UNIDIMENSIONAL, atau dalam melayunya satu dimensi dalam penyediaan soal selidik yang sering diabaikan oleh pelajar. Jgn buat derk jer akan konsep unidimensi ini.....


Soal selidik yang diukur nilai alpha cronbachnya mestilah bersifat unidimensi. Saya pernah bincangkan dalam post yang lepas tetapi ingin memanjangkannya lagi, mcam coney dog A&W yg diperpanjangkan 7 inci ! Tambahan, tajuk ini tidak banyak dibincangkan dalam buku research methods.....


Ni ler coney dog, sedara hot dog... dog lagi...


Tinggi adalah contoh mudah unidimensi, Jika ada ada pembaris, anda boleh ukur, sama ada sesuatu  objek itu panjang, atau pendek dalam satu dimensi atau satu arah (ke kiri atau kanan):


Panjang ----------- Pendek

Jarak juga satu dimensi sama ada jauh atau dekat.

Jauh ----------- Dekat

Begitu juga dengan persetujuan adalah satu dimensi samada sgt bersetuju atau sangat tidak bersetuju (satu arah sahaja):


Sgt setuju --------- Sgt tidak bersetuju

Namun begitu juga pencapaian dalam BM mungkin bersifat two-dimension sekiranya skor dalam BM mengandungi kebolehan pemahaman (sgt faham - kurang faham) dan kebolehan mengarang (boleh mengarang - tidak boleh mengarang). Jadi konsep dua dimensi ini tidak boleh diukur dengan hanya satu item dalam soal selidik apatah lagi untuk diambil nilai cronbach alpha, kerana cronbach alpha hanya mengukur konsep satu dimensi sahaja. Seorang yang baik kebolehan mengarang tetapi lemah pemahaman atau vice versa sukar menjawab item satu dimensi. Jika anda ingin membina item konsep yang ada dua dimensi, pecahkan sahaja kepada dua item seperti berikut:

Pemahaman:  Sgt faham --------- Kurang Faham

Mengarang:    Sgt baik ---------Kurang baik

Dan salah jika anda membina item berikut yang dalamnya mengandungi dua dimensi (kebolehan pemahaman dan kebolehan mengarang):

Kebolehan dalam BM:  Sgt baik --------- Kurang baik

Akhirnya sukacita dimaklumkan skala Likert adalah skala satu dimensi sahaja. Jadi fahami konsep ini dan hati2 dalam membina item yang bersifat multidimensional ....seperti konsep "kacak" atau "cantik" yang ada dua dimensi seperti luaran (fizikal) dan dalaman (spiritual).....


Gambar hiasan jejaka kacak luar dan kacak dalam sedang posing di Sungai Lugarno tengah bandar Florence, Italy.. he he

SELAMAT MEMBINA SOAL SELIDIK !!


OT

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...