.

"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"


MORE THAN A MILLION HITS !

Statistik

SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI

BENGKEL ANJURAN DR OT:

(1) TULIS TESIS CEPAT & PENGURUSAN ARTIKEL MENDELEY

(2) PENGENALAN ANALISIS DATA KUANTITATIF SPSS

(3) ANALISIS DATA KUALITATIF DGN ATLAS.ti

(4) BENGKEL BINA DAN ANALISIS SOAL SELIDIK

Ingin anjur bengkel ditempat anda? Email ke:

zahinothman@gmail.com



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...

Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...

Tuesday, July 7, 2015

Tajuk 766: LR lagi - Boleh bagi tips cari GAP tak?

Sebelum aku jawab soalan "klise turun temurun" di atas mohon fahami dulu 3 tujuan paling asas kita buat LR (siap contoh lagi). So baca dgn teliti....
Pertama:
Utk mengetahui dan memahami dari perspektif “knowledge” akan perbahasan / perkembangan / apa yg telah dan sedang berlaku dalam dunia penyelidikan bidang yang dikaji, sebab itulah journal articles yang latest dan berwibawa jadi keutamaan sebagai bahan rujukan.
Dari pemahaman langkah pertama ini, anda perlu optimist memikirkan satu langkah kehadapan “what else need to be studied” utk menymbnag kepada bidang yang dikaji (bagus juga discuss dgn SV idea anda tersebut).
Contoh:
Dalam bidang pendidikan, perkembangan teknologi mengerakkan kajian dari talk-n-chalk, computer-based instruction, e-learning dan sekarang m-learning. Isu utama sekarang adalah pembinaan mobile application dan perbahasan yg melibatkan MOOC (massive open online course)
Kedua:
Maka pemahaman dari (1) di atas perlu utk menjustifikasikan cadangan "what else need to be studied" supaya “knowledge” yang akan diketahui dari dapatan kajian ada signifikannya sebagai sumbangan.
Contoh:
Bagaimanakah teori pembelajaran yang pelbagai dapat disesuaikan utk aplikasi mobile application dalam perlaksanaan MOOC?
Mendapatkan jawapan "what else need to be studied" ini adalah satu “masalah” yang memerlukan “satu kajian”.
Ketiga:
Pemahaman dari (1) di atas juga membolehkan anda menjustifikasikan juga methodology kajian yang anda pilih dan analisis data yang sesuai sambil membentuk theoretical framework yang relevan.
Jadi istilah pencarian gap… tidak diperlukan pun… kerana hanya menyumbang kepada kekeliruan… spt disarankan mencari apa yang tidak dilakukan oleh kajian lepas atau kekurangan kajian lepas atau yang "lompong" sedang kajian2 lepas tersebut telah mengkaji isu yang memang sesuai dalam kontek kajian tersebut ketika itu.
Akhirnya pelajar pun mencarilah “gap” yang dia sendiri tidak tahu apa nak cari - terlopong !
Dari bertanya “what is the gap” lebih baik bertanya diri anda “what else need to be studied" kerana inilah cara berfikir seorang optimist !
Ada ahli psychology berkata - optimist sees a half FULL glass... pessimist sees a half EMPTHY glass...
OT

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...