.

"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"


MORE THAN 3 MILLION HITS !

Statistik

SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI

Pertanyaan: zahinothman@gmail.com



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...

Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...

Sunday, August 28, 2011

TAJUK 203 - Ustaz... explicit dan implicit....

Salam semua, Saya berada di kampung, kepenatan membersihkan rumah emak yang terbiar 3 bulan kerana mak sakit dan tinggal bersama anak2 di Bangi dan Cheras. Malam ni hujan..... sedih menamatkan solat tarawikh malam ini.


Sesuai dengan penghujung ramadhan, ada sesuatu yang terbuku disudut hati saya utk saya catat disini.... berbeza dengan entry saya sebelum ini. Lazimnya ustaz berikan pandangan mereka, saya pula tercetus utk berikan sedikit pendapat saya...


Wife dan anak2 dah tidur, saya ditemani oleh IPAD2 yang setia. Sepanjang ramadhan, byk sekali kuliah agama dan tazkirrah dengan pelbagai ustaz datang silih berganti. saya ntah mengapa...terselit rasa sedikit skeptical dengan situasi begini....


Mengapa?


saya sanjungi ustaz kerana mereka adalah ilmuan dan sarjana..... ada ratusan ribu "uztaz dan ustazah" diluar sana, samada dari Timur Tengah mahupun dari lulusan dalam negeri. ceramah mereka menggegar masjid dan surau....bukan sebuah tetapi hampir setiap masjid dan surau...ratusan ribuan masjid dan surau setiap malam!!


saya ingin bertanya satu soalan mudah dan juga bertanya diri sendiri...... dalam ratusan ribu ustaz2 tersebut... siapakah seorang ustaz atau ustazah yang benar2 telah memberi satu contoh ikutan kpd saya?


Anda bagaimana pula?


Ada mak cik saya kata, dia suka ustaz A sebab ceramahnya menarik....dan ust pandai selang selikan dengan jenaka.... tak jemu....


Hati saya berkata lagi....ustaz A memang dah bertahun2 berceramah.....dah expert.....dan hati saya berkata2 lagi.... hanya kerana itu sahaja? Dulu Ustaz datang naik proton..... la ni naik kereta mewah....... emmmm syukur rezeki bertambah baik.


Tapi saya terasa spt ada contradict bila ustaz sebut.... sahabat Nabi kaya sebelum Islam kemudian serahkan harta selepas peluk Islam. Semakin kuat islam semakin sederhana hidup mereka. ada yg kaya sebelum islam then serahkan harta selepas kenal islam. ini yg saya diberitahu..... itu yg ustaz kata....sebab itulah Islam hidup kerana dapat dirasakan praktikalnya spt yang diamal dan ditunjukkan oleh nabi2 dan sahabat.


Ustaz adalah "warisatul ambia" atau pewaris nabi2 sebab itu mereka berceramah....memberi nasihat dan panduan fardhu ain dan fardhu kifayah. jasa mereka terlalu besar dalam menyampaikan ilmu....namun mengapa agaknya secara umum akhlaq masyarakat masih ditakuk lama....saya pandang kiri...pandang kanan.... saya tak terasa kehadiran ustaz atau impak kehadirannya selain dari ceramah.... betulkan jika pengamatan saya salah dan tersasar....


Jika tanya mat rempit..... atau sesiapa sahaja kelompok yang jarang mendekati surau, masjid apatah lagi utk mendengar ceramah.... siapakah ustaz idola mereka? Pernahkah mereka didekati? Ntah lah sebab saya sendiri tak tanya soalan tersebut kepada mereka... 


Terlalu jauh akhlaq nabi2 yang diceritakan oleh ustaz berbanding dengan akhlaq kita hari ini. Tak tercapai rasanya utk mengikut akhlaq nabi2 dan junjungan kita Nabi Muhamad saw. oleh itu orang yang kurang ilmu spt saya ini ingin melihat akhlaq tersebut diterjemah dalam kehidupan masyarakat..... tentu diterajui, ditunjukkan, dipraktiskan secara explicit dan implisit oleh ustaz2.... sebab mereka adalah contoh pewaris nabi yang hidup sezaman dengan saya. 


Mereka adalah ikutan dan panduan "secara live" oleh masyarakat... atau "the living example" namun saya tidak dapat merasakannya impaknya secara signifikan jika melihat kepada ramainya jumlah yang memberi ceramah seluruh negara....mungkin saya tersilap....bentuk macam manakah yang dikatakan kehidupan seorang muslim sejati? 


Saya sekali lagi skeptikal.......agaknya jika nabi2 atau sahabat nabi hidup pada zaman ini, adakah mereka hanya dikenali melalui ceramah di masjid dan surau, dengan ada antaranya yang memandu kereta mewah......sambil berceramah supaya hidup sederhana.... ntahlah.....saya tak pasti jawapannya...juga saya tertanya2 adakah sahabat nabi yang terkenal akan menerima tawaran menjadi duta sesuatu produk......satu soalan yang bunyinya tak relevan tapi otak saya sering bertanya.....barangkali sekali saya ni ketinggalan zaman agaknya!! 


Menunjukkan kesarjanaan Islam sahaja tidak cukup...... tetapi hendaklah dapat dilihat amalan kesarjanaan tersebut utk di teladani dan menjadi ikutan serta panduan golongan kebanyakkan.....otak saya terus berkata-kata.....


Mohon sejuta kemaafan atas keskeptikalan saya ini.....saya mungkin terlalu banyak berfikir......tapi kurang beramal....atau terlalu naif....


Salam syawal khas kepada pelajar2 saya....


OT
REMBAU



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...