.

"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"


MORE THAN 3 MILLION HITS !

Statistik

SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI

Pertanyaan: zahinothman@gmail.com



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...

Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...

Wednesday, August 3, 2011

Tajuk 174 : Cara tulis tajuk tesis yg baik?

Soalan di atas dihantar oleh seorang pengunjung dalam shout. Ada dua perkara saya nak komen... pls no hard  feeling. Sebelum itu saya ucapkan terima kasih dan syabas kerana berani bertanya 


1. Soalan yang diatas menggambarkan betapa sisiwazah "kita" masih tidak menguasai wpun perkara asas sebelum terjun ke alam master / PhD. Soalan ini samalah (wpun tak serupa) seperti "Bro, isteri kesayangan saya nak lahirkan anak pertama.... macamana nak cari nama yang baik utk anak saya ni?". Soalan ini releven jika ditanya 30 tahun dulu, sebab dulu2 mana ada buku senarai nama anak2... main ikut sedap mulut jer... akibtanya ada yang namakan anak mereka Mat (Muhammad) atau Peah (Rafeah). La ni dah glamer dah.... banyak buku, malah senarai dalam internet pun anda....sampai ada anak yang bernama Nasyrah Natasha Naim binti Muhammad Iqbal Jamalullail !!


2. Saya tak sampai hati.... saya jawab jugalah pertanyaan tersebut....


Contohnya tajuk berikut (dummy dan rekaan saya sahaja)


APLIKASI STRATEGI NMEMONIK DAN KESANNYA TERHADAP PRESTASI BIOLOGI DALAM KALANGAN PELAJAR TINGKATAN LIMA SAINS  DI NEGERI MELAKA



Ciri 1: Catchy dan dapat menarik minat 

Tajuk ini sekurang-kurangnya menarik minat golongan pendidik serta mereka yang berada dalam dunia pendidikan sains. Jgn sampai mereka dalam bidang yang samapun menyampah dengan tajuk atau menganggapnya dah basi !! Nanti bila nak present paper, tak sapapun nak dengar... tak ke haru!! 

Ciri 2: Mempunyai kata kunci atau terminologi atau istilah utama yang selari dengan istilah penyelidikan semasa

Kata kunci "mnemonik" bersifat semasa dalam pendidikan sains bagi memudahkan pencarian rujukan. Jangan guna perkataan sendiri ikut suka hati anda seperti strategi "menghafal"...Giler nanti nak cari kata kunci tersebut dalam journal sebab terlalu umum !!

Ciri 3: Menyatakan subjek kajian

Ini kena appear dalam tajuk iaitu "Pelajar Tingkatan Lima". Jika ini tak ada.. cuba tengok.... sure kena sembur dengan SV anda - tak caya, buat lah !!

Ciri 4: Menyatakan variable yang terlibat

Teknik Mnemonik - IV
Prestasi Biologi - DV
Dengan adanya IV dan DV, lebih jelaslah tajuk anda.

Ciri 5: Nyatakan pendekatan kajian
Kajian kuantitif ini mengkaji kesan IV (teknik mnemonik) terhadap prestasi biologi (DV) menunjukkan kajian kuantitatif akan dijalankan

Ciri 6: Menyatakan skop dan focus kajian

Kajian memberi fokus kepada hanya teknik mnemonik sebab terlalu banyak teknik2 mengingat dengan dgn skop hanya kepada subjek  Biologi utk pelajar Ting 5 di Melaka.


Ciri 7: Hadkan tak lebih 20 patah perkataan
Tajuk paling baik adalah yang pendek dan catchy. Tapi itu lebih sesuai untuk artikel. Thesis perlukan tajuk yang lebih jelas dahulu dan tak pula menjela2 sampai semput nak menyebut dan menulisnya.




Apapun, itu hanya panduan umum untuk anda. Lain bidang mungkin lain pula cirinya. Tapi jika ikut panduan selalunya selamat...AMIN!


OT

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...