.

"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"


MORE THAN 3 MILLION HITS !

Statistik

SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI

Pertanyaan: zahinothman@gmail.com



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...

Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...

Tuesday, August 23, 2011

TAJUK 199 - THESIS BUKAN SURAT KHABAR LAMA...



THESIS BUKAN SURATKHABAR LAMA....


Kali ini saya ingin menyentuh tentang references yang tidak wajar menjadi citation oleh pelajar PhD mahupun master.

Tak mungkin…..saya jumpa banyak juga yang dah cite proceeding articles….. dalam thesis2  lepas..

Tu ler… asyik2 ikut2an…..

Ye ler… tak ada sapa yang tegur… saya ikut jer ler…


Saya tak ikut2an.....
saya rap jer yo..yo...wazzup wzzzup !!


Begini …..calon PhD dan master mestilah merujuk hanya kepada refereed publications atau peer-reviewed articles. Hampir kesemua artikel dalam journal established berada dalam kategori ini. Thesis dan dissertasi juga considered refereed kerana disemak dengan ketat oleh committee dan external examiners serta melalui proses pembentangan dan viva.

Namun begitu, terdapat artikel seperti artikel prosiding atau projek tahun akhir tidak temasuk dalam kategori refereed materials.  Sayugia dinasihatkan supaya anda jangan memetik atau merujuk kepada sumber sebegini. Ini akan merendahkan nilai thesis anda. Jadi ketahuilah bahan yang anda rujuk utk tesis anda.

Kenapa pulak bro?

Kalau anda tak faham matematik Tingkatan 5, takkan anda rujuk buku Tingkatan 3. Anda boleh rujuk buku Tingkatan 5 yang lain, ataupun buku yang lebih tinggi yang juga bincangkan konsep yang sama. Samalah dengan artikel bukan refereed mempunyai makam yang lebih rendah…. Maklumlah proceeding articles selalunya tidak melalui proses peer-reviewed.

Sebagai contoh, mungkin terdapat artikel yang dikeluarkan oleh jurnal dari sesebuah IPTA dalam mahupun luar negara, yang tidak menjalankan proses peer-reviewed secara  yang sewajarnya. Banyak artikel pelajar tahun akhir misalnya dimuatkan dalam jurnal tersebut yang hanya disemak oleh seorang supervisor sahaja. Jadi berhati2 bila merujuk kepada artikel sebegini.


Namun begitu, artikel prosiding sesuai dijadikan bacaan tambahan bagi mengetahui perkembangan terkini dalam bidang kajian anda, supaya anda lebih jelas position kajian anda. 

Selain prosiding, anda juga cuba elakkan petikan dari suratkhabar…. atau majalah…. yang hanya akan merendahkan credibility penulisan anda. Kedua2 ini dikategorikan sebagai sumber “bukan akademik”.  Ini termasuk juga artikel2 umum dalam internet, termasuklah WIKIPEDIA.

Bayangkan jika pernyataan masalah anda hanya berdasarkan isu yang dipetik dalam akhbar tempatan…. seperti isu pembuangan bayi, rasuah dll… sedangkan isu tersebut mungkin disensasikan, bukan dari satu kajian yang mendalam, atau hanya diwar2kan dari kacamata ahli politik atau NGO. 


Pastikan anda telah membaca kajian2 lepas dan kajian2 inilah yang patutnya dikupas bagi menunjukkan adanya isu yang masih perlu dikaji. Nanti bukan saja isu tu jadi isu yang hanya tersimpan dalam suratkhabar lama..... thesis andapun jadi suratkhabar lama.....tak sapa nak rujukpun....

Ingat, kajian PhD bukan tujuan UTAMANYA untuk menyelesaikan masalah masyarakat dalam konteks praktikalnya…. tetapi sebagai bukti ilmiah anda telah menyumbang sesuatu kepada bidang pengetahuan anda… menjadikan anda seseorang yang mendalami dan mengembangkan pengetahuan dalam bidang kajian anda. Kajian PhD bukan kajian PERTAMA dan TERAKHIR…..

Ingat…. thesis yang baik akan terus berkembang dan thesis bukanlah permulaan dan pengakhiran bagi sesuatu isu atau masalah. Oleh itu, jgn libatkan diri dengan isu sensasi dalam membuat thesis.

Nasihat saya yang kerdil ini, cubalah berada dibarisan paling hadapan dalam bidang kajian anda, tetapi jangan melampaui sempadan, takut anda kehilangan punca atau terjebat dalam banyak ketakpastian.

Bahasa canggih tu bro….tak fahamlah…

Contohnya anda mengkaji bidang 3D dalam persembahan multimedia pendidikan sains.  Carilah kajian yang menyentuh aspek terkini dalam implimentasi 3D yang masih luas belum diterokai dan bukan melampauinya seperti menguji keberkesanan persembahan 4D yang terlalu baru dan hanya diimplimentasikan secara terhad dalam panggung2 wayang yang terkawal sahaja. 


Apa tidaknya, tak ada kajian lagi dibuat dalam persekitaran 4D untuk tujuan pendidikan dan anda akan teraba2… faham kan?

Selamat menulis…..

OT

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...