Membaca tesis pelajar memerlukan kekuatan luar dan dalam, jiwa dan minda. Masakan tidak, nak memaksa mata terbuka dan minta berfikir bukan senang. Oleh itu, sayugia sukalah saya memberi sedikit tips supaya janganlah hendaknya ada pelajar yang menulis tesis yang memeningkan kepala pembaca. Menulis tesis bukan macam menulis blog, ikut rasa dan giler2..... Menulis ayat dalam tesis sebenarnya jauh lebh mudah. Tak caya..... perhatikan petikan ayat berikut
Petikan
Bagi meningkatkan keberkesanan proses pengajaran dan pembelajaran antara murid dan guru di sekolah, kaedah pembelajaran berasaskan komputer boleh dijadikan sebagai suatu alternatif yang inovatif dalam usaha kerajaan meningkatkan keseronokan dalam kalangan pelajar untuk mempelajari suatu konsep sains yang sukar dan mencabar di semua peringkat pendidikan.
Ayat dalam petikan di atas sungguh canggih dan menjadi kegemaran pelajar dalam menulis tesis. Inilah antara kesilapan pelajar yang menjadikan tesis alat memeningkan kepala pembaca. Kononnya jika tak tulis panjang2, ayat tak canggih maka tak sampai tahap master atau PhD.... Ini salah konsep!
Menulis ayat dalam tesis sangat mudah - clear, concise dan consistent, bukannya panjang menjela tapi pembaca teraba2 maksud yang ingin disampaikan. Baca dengan teliti.....
Menulis ayat dalam tesis sangat mudah - clear, concise dan consistent, bukannya panjang menjela tapi pembaca teraba2 maksud yang ingin disampaikan. Baca dengan teliti.....
1. Clear...... bermaksud, jelas apa yang nak anda sampaikan, direct to the point. Jika nak ke KL, katakan nak ke KL, jangan belit2 kata nak ke Kuala Lipis dulu then ke Kuala Langat.. baru nak ke Kuala Lumpur.
Ayat diatas boleh di clear kan spt berikut:
Kaedah pembelajaran berbantu komputer berpotensi meningkatkan keseronokan pelajar dalam mempelajari suatu konsep sains yang sukar.
Bagi meningkatkan keberkesanan proses pengajaran dan pembelajaran antara murid dan guru di sekolah, kaedah pembelajaran berasaskan komputer boleh dijadikan sebagai suatu alternatif yang inovatif dalam usaha kerajaan meningkatkan keseronokan dalam kalangan pelajar untuk mempelajari suatu konsep sains yang sukar dan mencabar di semua peringkat pendidikan.
Jangan tulis tanpa berfikir. Perhatikan perkataan bergaris yang tidak konsisten antara murid - pelajar dan sekolah - semua peringkat pendidikan.
Bagi meningkatkan keberkesanan proses pengajaran dan pembelajaran antara murid dan guru di sekolah, kaedah pembelajaran berasaskan komputer boleh dijadikan sebagai suatu alternatif yang inovatif dalam usaha meningkatkan keseronokan dalam kalangan pelajar untuk mempelajari suatu konsep sains yang sukar dan mencabar di semua peringkat pendidikan.
Jika anda guna pelajar, gunakan istilah yang sama diseluruh tesis anda. Jangan kejap tulis pelajar, kejap guna murid, kejap para pelajar, kejap murid-murid, kejap penuntut.... poning lah pembaca tesis anda!!
Macam nilah rupa ayat dalam tesis kalau terlalu canggih...tak clear, tak consistent dan tak concise. Bukan sahaja pening .... boleh jadi mimpi ngeri dalam tidor...!! |
OT
faham apa yg doctor maksudkan..faham apa yg Dr.OT ingin sampaikan...tapi bila saya menulis susahnya nak capai tahap Dr. OT...he3
ReplyDelete