.

"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"


MORE THAN 3 MILLION HITS !

Statistik

SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI

Pertanyaan: zahinothman@gmail.com



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...

Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...

Friday, June 24, 2011

LAWATAN TAMAN KINABALU dan PULAU MANUKAN


Semalam 23hb Julai saya menjejakkan kaki di airport Kota Kinabalu (KK), tempat yang pernah saya tinggalkan 27 tahun yang lalu….

Kini semua dah berubah, airport yang besar dan cantik serta Bandar KK yang sibuk dan tersergamnya sebuah university – UMS !!

Kedatangan saya diatur oleh sekumpulan pelajar PhD, yang bersungguh2 untuk berkongsi pengalaman dengan saya. Saya dibawa ke Hotel Court Yard untuk menginap disana.

Saya terharu dengan usaha mereka, yang bersedia dibengkelkan selama 2 hari, 25 – 26hb bagi menyuntik sesuatu dalam menyiapkan tesis masing2.

Hari ini 24hb, sebelum bengkel, saya ambil kesempatan pergi ke Taman Kinabalu yang berada di kaki Gunung Kinabalu. 27 tahun lepas, saya telah berjaya menjejakkan kaki di puncak Kinabalu, gunung tertinggi di South East Asia. Saya ke sana juga menaiki 4WD milik salah seorang peserta bengkel. Perjalanan dari KK ke Taman Kinabalu cuma 1 jam lebih sikit jer.... Kalau Mat Salleh sanggup terbang beribu2 batu ke Taman Kinabalu utk menakluki puncaknya..... tok ke ler mu hok duduk Melesia ni tok se gi.... oo aloh...buak malu jo !! Maghi ler ghama2 pakat2 naik gunung Kinabalu ni....


Then sebelum balik, pada 27hb pagi saya ke Marine Park, Pulau Manukan, KK. Saya jangkakan setelah 27 tahun tak jejak ke Pulau Manukan, dah tidak ada ikan dan aktiviti snorkel. Ternyata saya salah, baru sampai di jeti... saya teruja melihat air yang tetap jernih dan ikan2 bermain2. Saya berbisik pada wife - ini jauh lebih baik dari Pulau Perhentian dan Lang Tengah Trengganu! Apa taknyer, anda hanya perlu berjalan ditepi pantai sambil snorkeling tanpa perlu pergi ke tengah laut..... saksikan pics berikut...


Hari ini juga "bersejarah" sebab ICON drotspss si NINE tu dah mula boleh berjalan.....dia asyik berjalan jer di KK ni ni.... limpas sana limpas sini.....


Spt biasa, kita kongsi bersama hari pertama saya sebelum bengkel…saya juga sempat ronda2 UMS.... besar sungguh kawasan UMS, ada laut, ada lembah, ada hutan, ada bukit.....ada akuarium, bot, jeti....ada segalanya... tak takut ke pelajar sini jika ada kuliah malam2 ker?

Nine lena dalam kapalterbang

He he....kita datang bah ...

Abang dan adik....


Breakfast di CourtYard sebelum ke Taman Kinabalu

Terlena dalam dibuai bayu dalam perjalanan

Disinilah 27 tahun lalu saya menakluki puncak Kinabalu

Bersama 4WD... 

Di Taman Kinabalu

Rasa macam budak2 sekolah ler pulak datang sini...

Pelancong Korea ni pantang jumpa bunga

Oooo.. orkid liar... cantik wpun menumpang dipohon lain..


Mat Sallehpun ramai...sebab mereka tak ada hutan macam kita !

Mencuri perhatian saya

Ye.... saya dah tahu berjalan.... di Taman Kinabalu lagi

Saya sendiri tak caya camana leh sampai atas puncak tu...
kenangan puncak kinabalu yang diseluputi awan..

Ronda2 di UMS sehari sebelum bengkel.. susah nak ambik pic sebab logo kat belakang tu berpusing.... 


Naik bot 15 minit jer dari KK

Sampai je ke jeti.... beribu2 ikan menyambut bot kami..... caya lah...

Air yang jernih dan cetek serta ikan yang berwarna warni kelihatan jelas .... tak sabar nak snorkeling...
Dari jeti dah kelihatan ikan bermain-main dalam air yang clear crystal
Pasir...pasir....pasir...

Nine kesukaan dapat bermain pasir yang halus dan putih

Sapa berani lawan saya punya penyu.... he he

Menikmati keindahan Pulau Manukan



OT

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...