.

"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"


MORE THAN 3 MILLION HITS !

Statistik

SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI

Pertanyaan: zahinothman@gmail.com



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...

Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...

Monday, February 7, 2011

Tajuk 71: Tapis carian internet anda dengan simbol + dan -

Saya dah jelaskan aplikasi BOOLEAN. Selain dari itu ada dua lagi cara yang anda oleh lakukan. Hairan juga kerana masih ramai pelajar siswazah yang tak tahu, abih camnor nak cari bahan secara efisyen?


Pertama gunakan simbol plus (+) dan minus (-). Konsepnya sama seperti konsep BOOLEAN. Katakan anda membuat kajian berkaitan remaja dan penagihan dadah di Malaysia.


Jangan hanya menaip "youths addiction drug" kelak anda akan dapat berjuta2 pautan yang ada ketiga2 perkataan tersebut termasuklah kombinasi dua atau ketiga2nya! Loteh den..


Jadi taip sahaja seperti berikut "youths +drug +Malaysia" kerana hanya pautan yang ada kombinasi perkataan youths dan drugs dan Malaysia sahaja akan muncul.


Jika anda menaip "youths +drug -medicine" hanya pautan yang ada kombinasi perkataan youths dan drug sahaja akan muncul tidak termasuk yang berkaitan medicine.


Simbol + sama seperti fungsi AND bagi Boolean dan simbol - sama seperti fungsi NOT bagi Boolean seperti Tajuk 70. Cara menulis mestilah disambung tanpa spacing dengan perkataan yang berkaitan.


Contoh:
  • self-esteem  +teacher  -self-efficacy
  • misconception  +chemistry  -physics  -mathematics
  • Piaget  +constructivist  -Vygotsky
Cuba.... jangan tak cuba.... bandingkan jumlah pautan yang anda perolehi dengan menggunakan simbol ini.


Me +Wife + Mr Bean's car 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...