.

"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"


MORE THAN 3 MILLION HITS !

Statistik

SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI

Pertanyaan: zahinothman@gmail.com



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...

Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...

Wednesday, February 2, 2011

Tajuk 56: Kisah SPSS dan kekasihnya NViVo.

Sekadar berkongsi sedikit maklumat:


Ada tiga school of thoughts dalam kajian sosial science. Ada yang hanya setuju dengan kajian kualitatif dan ada yang hanya setuju dengan kuantitatif. Antara sebabnya 'maybe' satu pihak hanya tahu dan ambil tahu satu bidang sahaja. 


Dari pemerhatian saya, bidang kuantitatif jauh berkembang dengan adanya bantuan perisian komputer sejak tahun 1960an yang berupaya menganalisis berbagai bentuk data secara objektif. Selain SPSS berikut adalah perisian yang hampir serupa dalam bidang applied statistics: SAS, Statistica, Minitab, WPS dan XLSTAT selain excel.


Bidang kualitatif slow sikit perkembangannya (khususnya di Malaysia) kerana sifat data yang tidak berstruktur dan pendekatan analisisnya yang bersifat subjektif. Dengan adanya perisian komputer seperti NVivo (dulu Nudist), bidang ini mula mendapat perhatian pelajar siswazah. Apa yang NVivo boleh lakukan? Perisian ini boleh mengurus data bagi discourse analysis, ethnografi, literature review, grounded theory, fenomenologi, mengorganisasi coding bagi data dalam berbagai bahasa yang berbentuk file audio, vodeo, foto digital, PDF,  word document dan spreadsheet. Perisian lain yang sewaktu dengan NViVo adalah seperti Atlas TI dan Ethnograph.


Ketiga, mereka yang gabungkan kedua2 bidang dalam kajian mereka. Saya termasuk dalam kumpulan ini. Saya percaya, gabungan kualitatif dan kuantitatif akan memberi lebih  makna kepada data yang kita analisa. 


Saya perasan satu perkara. Kursus statistik dan kuantitatif seperti wajib ada di menara gading tetapi saya tak perasan pulak kursus kualitatif?


Rehat minda kejap.....



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...