.

"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"


MORE THAN 3 MILLION HITS !

Statistik

SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI

Pertanyaan: zahinothman@gmail.com



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...

Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...

Saturday, February 19, 2011

Kamera antik KODAK yang menakjubkan...?

Saya sempat mengumpulkan kamera antik sebagai kenangan melawat obersi. Saya ada lebih 30 koleksi kamera dari tahun 1860 hinggalah tahun 1980an. Mari kongsi bersama beberapa kamera pilihan saya....... majoriti berjenama KODAK dari England dan German...Kebanyakkan saya beli di Australia. Kat London saya pernah pergi satu pasar minggu.... banyak sungguh kamera antik.... namun tak mampu nak beli sekadar  3, 4 yang murah2 jer buat koleksi.... terliur den...

Dihadapan koleksi kamera antikku.....


Disinilah berbagai barangan antik dijual di London


Nak giler saya jumpa kamera ni.... cuma beli 3 jer.... tambah koleksi
kalau jual dalam RM boleh gak beli 10 ker... gerammm...

Bestnyer... bestnyer...

Fosilpun banyak dijual....


Ini bukan kamera tapi record player sezaman dengan ABBA, Bee Gees, Cliff Richard, Jackson 5 dan Boney M. Masih berfungsi dengan  baik.. cuma sukar nak dapat piring hitam 
lagu Melayu bersaiz kecil... jika adapun sampai RM600 sekeping
untuk 2 lagu S. Jibeng... tak mampu den nak boli....
Telefon antik ini masih berfungsi tetapi saya tak larat nak guna sebab kena
dail banyak kali.... loteh den.... so simpan je ler dalam almari...


Kamera kotak hitam....koleksi paling lama.... dikeluarkan sekitar 1860...
dan berusia dalam 150 tahun. Konsepnya sama seperti kamera lubang jarum 
yang saya belajar sains masa sekolah rendah dulu. Jgn tak tahu..
anda akan lihat imej yang terbalik... pandai2 ler nak adjust... 
Kotaknya diperbuat daripada kulit lembu.
Kamera kotak....

Kamera kotak an filem yang digunakan....

Iklan kamera kodak zaman dulu2... 



Kamera kotak pandang dari atas.....yang mula dimodenkan. Lihat cermin
di atas yang besar untuk melihat imej. Jangan tak tahu... berusia hampir 100
tahun !


Ni untuk rakam movie... hitam putih macam filem Charlie Chapline
sebelum filem P Ramlee tu.....

Flash ni adalah benang aluminium....sekali guna... dussyyummm....terus buang
Kamera dan barangan antik yang menggeramkan saya !!!


Pasar minggu inilah yang menjual barangan antik.... mesti pergi jika anda ke London

Iklan lama yang mearik minat saya...

Jam2 lama antik tetapi harganya mahal ooo... boleh beli keta proton sebijik

Rakaman movie... tahun 50an.... yang ini saya beli di Terengganu
terjumpa lak di Pasar Payang...RM70 jer
Ini versi yang lebih baru....

Flash yang antik....boleh2 lipat2 macam bunga sekuntum

Fokus dengan hanya melihat menerusi dua besi yang tegak di atas.
Ini kamera transisi antara kamera lubang jarum yang dipandang dari atas dengan
yang dipandang dari belakang

Kamera kodak ni dah mula masuk zaman baru.... sekitar tahun 60an



Kamera kotak..... awal tahun 1900an. Perhatikan cermin di atas untuk lihat imej.

Kamera kotak tengok atas....bentuk yang pelik...diperbuat dari metal



Kamera kodak ini gunakan disk tapi tak laku lalu kodak hentikan pengeluarannya. Sungguh
menakjubkan selepas puluhan tahun, kamera ini masih "hidup" lagi
kerana saya boleh klik dan dengar disc berputar. Anak saya suka
bermain dengan benda ni....

Kamera kodak pandang atas yang mula canggih.... milik golongan bangsawan jer...
Bila tak guna boleh lipat mcm kipas dan tutup. 

Seangkatan....
Beginilah bentuknya  selepas dilipat....
Kodak dah masuk era moden.....tahun 60an


Saya ada dua versi kamera kodak jenis ini.... sekarang kodak terpaksa bersaing 
dengan Yashica... Canon.. dll...
Jika datang rumah saya... bolehlah lihat khazanah antik ini sebagai kenangan2...
Kamera kodak instant paling besar. Akhirnya akur dengan Polaroid dan diberhentikan pengeluarannya.
Memang dah tak wujud lagi. Saya beli kamera ni hanya 2 dollar sahaja.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...