.

"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"


MORE THAN 3 MILLION HITS !

Statistik

SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI

Pertanyaan: zahinothman@gmail.com



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...

Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...

Friday, February 4, 2011

Tajuk 64: Kisah 1 - Salah pilih statistik kajian anda "GOING DOWN THE DRAIN" !

Kita jumpa lagi..... saya ada kisah sedikit peribadi yang ingin dikongsi bersama:


Sedikit kisah semasa saya membuat master pendidikan dahulu. Saya tiada asas pendidikan, maka saya telah diterima sebagai pelajar master dengan status  "Probation". Ini bermakna saya terpaksa skor sekurang2nya purata B+ untuk meneruskan pengajian saya di semester ke2 atau mendapat GB (Gagal berhenti) mandatory!! Namun syukur.... saya lulus dengan cemerlang utk terus ke next semester.


Tanpa asas pendidikan dan statistik, saya teraba2 dalam cahaya... nak cari jurnal pendidikan di UPM, bidang pendidikan sains pulak..... maaf kata..... hampir tak ada. On-line journal.... maaf ler... tahun 1995 mana ada semua benda tu. So saya jadi terpaksalah ke UM dan UKM, menumpang tuah di universiti orang... huhu. Sekali pergi dapatlah xerox 3, 4 jurnal.


SPSS....? Tu benda asing bagi pelajar siswazah. Notebook? Mana ader.... ada buku notebook 555 dan calculator untuk kiraan. Namun saya bernasib baik sebab dihujung tahun 1997, SPSS sampai di UPM dan saya antara pioneer yang guna SPSS dalam tesis... nak bangga ler sikit! Jadi anda yang ada serba serbi jgn mengeluh ler tak der masa, tak jumpa jurnal.... pemalas ler namanya tu.


Semasa bentang proposal... Dr. Othman Mohamad (sekarang dah Prof.) kata kat saya....u buat kajian eksperimental..... jika statistik u salah.... tak cukup power... kajian u tak boleh pakai .... semua akan "GOING DOWN THE DRAIN". Tokojut den! Thanks Prof Kamariah yang defend saya masa tu...

GOING DOWN THE TREE tak per... ada kabel...

 Jadi, nasihat saya, anda kena pastikan analisis statistik anda betul2 supaya jangan sampai kajian anda .. GOING DOWN INTO THE DRAIN........


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...