.

"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"


MORE THAN 3 MILLION HITS !

Statistik

SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI

Pertanyaan: zahinothman@gmail.com



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...

Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...

Wednesday, February 2, 2011

Q & A 2: Soalan dari UTM




My class... dan collaborative learning..umur bukan halangan
Salam, 
Saya A, pelajar dari UTM..
Adakah tuan ada menganjurkan kursus untuk analisis faktor? Jika ada saya berminat untuk menyertai kursus tersebut. Ini adalah kerana, salah satu method dalam kajian phd saya memerlukan analisis faktor.
Terima kasih, 
A H
UTM

Jawapan:
Saya pada prinsipnya tak anjur kursus analisis faktor sahaja. Saya selalunya diminta beri bengkel SPSS dan statistik asas bukan yang khusus. Itupun pelajar yang sendiri anjurkan. Tapi jika u nak bertanya saya cuba membantu. Tapi izinkan saya tanya u dulu.

Mengapa u nak guna AF tu? Adakah u membina soalselidik? Adakah AF berbentuk confirmatory atau exploratory? Jika u dah faham konsep mengapa u guna AF, saya cadangkan u baca buku Andy Field kerana huraiannya cukup untuk u jalankan AF melalui SPSS langkah demi langkah, dan analisis data  untuk PhD U.  Saya juga ada buat huraian ringkas mengapa AF diperlukan dalam blog ini. Sila rujuk Tajuk 49.

Sdr boleh terus hubungi saya melalui email. Gud luck

Terima kasih.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...