.

"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"


MORE THAN 3 MILLION HITS !

Statistik

SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI

Pertanyaan: zahinothman@gmail.com



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...

Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...

Tuesday, April 23, 2013

Tajuk 475: Proposal adalah dough bukan kek !!

Tulisan ini terhasil dari respon aku kepada pertanyaan yang aku terima semalam melalui FB.. dari oversea...

HMS:
Salam Dr
hihihi sory2...ada satu persoalan dlm benak fikiran sy nih
kenapa kat M;sia, proposal PhD org kena siapkan sampai bertahun-tahun?

kat sini 6 bulan je tempoh diberi..then bile approve leh terus proceed dgn projek

saya bc dalam DSG ada yang 2 thn masih defend proposal...maka, hypotheses saya adalah membuat phd di M'sia nampak gayanya susah.... anyway, itu je nak tanya....

OT:
Saya cuma nak tahu bmana u siapkan proposal 6 bulan.... kat Msia 6 bulan baru nak cari jurnal..
Berapa pages?

HMS:
jap.check blk
28 pages termasuk reference
tp saya rasa kan..kat sini mcm senang je nak lulus proposal



Ini masih pasal proposal.... proposal... proposal... Aku sengaja tulis lagi sebab ramai yang stucked nak siapkan proposal. Ramai yang phobia nak siapkan proposal. Proposal spt satu naskah yang mesti disiapkan tanpa pembetulan. Kalau boleh SV nak lihat proposal yang molek2.... proposal dalam bidang yang dia expert sahaja....

Ramai yang dah siapkan proposal dalam 30, 40 pages... tapi SV kata.... tak cukup dalam... gali lagi...gali jgn tak gali wpun proposal yang 40 pages sudah mempunyai ingredient yang mencukupi...

Jadi aku nak respon dialog di atas secara santai..... dgn kisah dough dan kek sahaja..... seperti melalui progam realiti Master Chef ! Kenapa Chef? Saja jer....mood PRU13 kot !!

Rancangan reality ini berjaya meletakkan chef yang selama ini hanya terperap di dapur ke pentas gemerlapan. Profession chef bukan sahaja diikhtiraf malah mula menjadi glamour… malah meletakkan chef sebaris dengan artis popular !! 

Hayati skrip P. Ramlee ini:

Siapa Kassim Selamat? 
Lawyer? Doktor gigi? Majistrate? Angkasawan? Tukang Masak? 
Pantang keturunan aku berkahwin dengan Tukang Masak !!

Emmm... sekarang bukan sahaja angkasawan pun nak jadi chef, doktor gigipun dah jadi chef tau.....tukang masak ler tu. Tapi aku bukan chef. Aku tahulah masak sikit2. 

Apapun, aku nak ucapkan terima kasih kerana isteri aku yang sentiasa ke dapur dan aku pun tumpang sekaki membantu bagi memastikan makan malam adalah campuran air tangan kami berdua. 

Chef pun kena study ooo...
Memasak bukan lagi tugas sukar. Anda tak perlu lagi meniup dapur untuk menyalakan api, memarut kelapa untuk dapatkan santan atau menggiling cili kering dengan batu giling. Kini semuanya telah tersedia. Dari bunjut sampailah ke kiub ikan bilis… dengan resepi yang boleh di upload dalam internet.

Silap hari bulan.... budak2 sekarang ingat benda ni batu belah batu bertangkup ! Ini ler baru giling, abang kepada lesung...
Kemahiran memasak kini bergantung kepada “hendak atau tidak”. Kalau malas nak cuba… sampai bilapun makan kedai mamak ler jawabnya. Pendek kata, sesiapapun boleh memasak. Jika ada suami yang kata tak tolong isteri kat dapur kerana tak tahu masak… memang suami yang hypocrite.

Jangan bagi muka dengan suami yang begini. Kalau dia sanggup sengkang mata menyaksikan MU lawan Liverpool… tentu dia sanggup sensing lengan baju membantu isteri di dapur… paling tidakpun tolong basuh pinggang dan kemaskan dapur.. barulah sweeeeet…. Jangan bila bercinta nakkan yang sweet2 jer.. then lepas kawin isteri sorang2 sweat kat dapur !!

Aku sebenarnya nak menulis pasal proposal, tak tahu camner nak mula. Beginilah. Seorang chef yang baik akan berusaha sendiri mempelajari dan memahami semua ingredient yang dia perlukan utk memasak, katakan membuat kek. Walaupun kerja memasak semakin mudah tetapi kepelbagaian resepi baru memerlukan pengetahuan yang mendalam...

Inilah dough.. lansung tak cantik !!

Bagi seorang chef yang baru nak belajar buat kek, pertama perlu mengetahui dan memehami fungsi bahan-bahan utama dalam membuat kek seperti jenis2 tepung, esen vanilla, butter, baking powder, telor dll. Kemudian belajar mengadun bahan-bahan tersebut dengan betul termasuk sukatannya bagi membuat dough. Ingat.. buat dough dulu. Dough tak cantik dan maybe tak sesedap kek yang telah dimasak dan dihias !! 

Dari dough menjadi kek yang cantik !
Ini samalah seperti permulaan supervisee ingin membuat proposal. Aku telah menulis bagaimana proposal perlu disediakan secara lengkap tetapi bukan detail. Maka proposal ibarat dough. 

Dough belum lagi menjadi kek. Jika dough adalah proposal maka kek adalah thesisnya. Dough yang betul ingredient akan menghasilkan kek yang sedap walaupun dough tersebut tak ler sedap. 

Jadi, tugas SV adalah memeriksa samada segala ingredient dalam dough adalah lengkap, bukannya meletakkan syarat dough memenuhi kriteria sebuah kek ! Malah jangan pula merasa dough tersebut dan mengharapkan rasanya menyamai rasa sebuah kek yang telah dimasak!

Terdapat 2 kesalahan asas dalam penyediaan dough tersebut:
a. ingredient yang salah 
b. ingredient yang tidak mencukupi 

Kedua2 di atas akan menghasilkan dough yang tidak sempurna dan akan menjejaskan rasa kek yang terhasil. Maka menjadi tugas SV membimbing supervisee supaya membetul kesalahan di atas sebelum boleh diterima sebagai dough yang baik.

Jadi SV jgnlah memeriksa dough sebagaimana dia memeriksa kek yang telah siap. Luluskan dahulu dough tersebut supaya supervisee boleh memulakan langkah seterusnya - memasak dough utk dijadikan kek. Ini memerlukan masa yang lebih lama.. kalaulah kek lapis Swak.... masa berjam2 perlu diperlukan...



Kek lapis Sarawak
sumber: roszaroslan.blogspot.com
Jadi memeriksa dough lebih tertumpu kepada aspek ingredient dan bagaimana ingredient tersebut disediakan sahaja bukan seperti memeriksa kek yang juga dinilai secara detail dari aspek rasa, presentation, moistness, texture, kegebuan dan color. 

Atas alasan ini mengapa aku tak setuju bila SV menilai penyediaan proposal persis menilai sebuah thesis... sangat detail sehingga memakan masa bertahun2 lamanya ! Malah proposal di IPTA Msia ni kalau tak tebal tak sah....sehingga ada yang mencapai 150 pages... pheww...jgn tak caya ! Proposal setebal ini pasti memakan masa bertahun sedangkan apabila defend proposal, hanya kriteria2 asas sahaja yang dibentangkan....

Jadi tugas supervisee pula menyediakan proposal.  SV pula memastikan proposal tersebut menepati criteria proposal yang baik, bukan criteria yang terlalu rigid persis sebuah thesis. Jika dough tersebut kurang gebu… boleh ditambah baking powder.. masih belum terlambat.

Oleh kerana proposal adalah hasil kerja pertama supervisee, proposal ini hendaklah disediakan dengan baik bukan secara cincai hasil bacaan yang dangkal. SV akan kecewa apabila membaca sebuah proposal yang mempunyai cirri-ciri berikut antaranya:

a. Tidak lengkap seperti ada terminologi yang tidak didefinisikan atau tiada conceptual framework

b. Tajuk yang terlalu luas sehingga tiada focus yang jelas

c. Mengkaji sesuatu aspek yang tidak di review secara menyeluruh

d. Menggunakan bahasa yang berbelit-belit yang sukar difahami.

e. Membuat pelbagai andaian sendiri tanpa merujuk kepada mana-mana articles

f. Membiarkan banyak kesalahan ejaan

g. Tidak mengikut format citataion / bibliografi yang betul


Jadi supervisee lah yang terlebih dahulu sediakan proposal yang disediakan mencapai satu standard penulisan ilmiah dgn mengelakkan perkara di atas. Jika tidak.... anda terang-terang gagal menyediakan dough yang baik....

OT

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...