.

"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"


MORE THAN 3 MILLION HITS !

Statistik

SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI

Pertanyaan: zahinothman@gmail.com



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...

Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...

Saturday, April 13, 2013

Tajuk 467: PhD - Tujuh Perkara Yang Anda Perasan dan Tak Perasan

Saya masih di airport JB…. Menunggu flight yang delay. Tangan ini terus mencoret sesuatu….. maka terhasilah entry ini.

Anda berada di mercu dunia akademik – membuat research dan menulis tesis. Anda teruja… malah seluruh keluarga anda teruja.

Ada sesuatu yang anda perasan tapi mungkin ada juga yang anda tak perasan.


Setiap perbuatan anda ada reflection...
ketahui mana yang real...

Pertama:
Yang anda perasan
Anda memulakan pengajian semester pertama dengan bergaya. Anda ambil subject Research Methodology yang wajib bagi anda. Anda study hard…. Siang malam membaca tanpa membuat kerja lain… akhirnya anda score A+. Anda senyum sampai ke telinga !

Yang anda tak perasan
Anda ingat anda akan dapat laksanakan kajian dan menulis tesis dgn baik kerana anda dapat A+ dalam Research Methodology. Kursus ini hanya pengenalan kepada perbagai rekabentuk kajian secara sepintas lalu sedang anda perlu mendalami rekabentuk kajian anda secara mendalam.

Kedua:
Yang anda perasan:
Anda meletakkan harapan pada semester kedua pula utk mendapat A+ dalam statistic … dan ternyata anda berjaya.

Yang anda tak perasan:
Anda telah membazirkan satu lagi semester tanpa sebarang sumbangan lansung kepada kajian anda apatah lagi penulisan tesis. Malah anda belumpun menulis apa2....Anda ada asas statistik tetapi anda asing dalam aplikasi SPSS yang akan anda jalankan. 

Anda masih tak tahu apa itu faktor analysis.... SEM / AMOS malah PLS. Anda mungkin juga tak tahu apa yang anda boleh buat dengan pengetahuan statistik tersebut apabila ingin menganalisis soal selidik. Malah istilah apa itu loading factor, eugene value, RMSEA dll yang lansung  tidak disentuh dalam kelas statistik anda !! 

Ketiga:
Yang anda perasan:
Anda mendapat gred A+ dalam semua kerja kursus anda

Yang anda tak perasan:
Gred A+ ini tak ditanyapun oleh SV ataupun examiner. Gred A+ tu tak akan memberi sebarang "weight" kepada proposal anda pun !! Malah ramai pelajar yang dapat A+ tapi tersangkut dalam menyiapkan tesis.

Anda perlu memberi keutamaan dalam mendalami topic of interest kajian anda melebihi tumpuan anda kepada kerja kursus, apa tah lagi jika anda adalah calon PhD kerana anda sudah ada pengalaman membuat research diperingkat master dgn membuat preliminary literature search. 

Anda perlu memperuntukkan masa anda membaca ratusan artikel bagi mendapatkan focus kajian yang terbaik dan mendalaminya sejk awal semester pertama. Kemudian anda perlu hadiri bengkel2 khusus bagi mendalami kemahiran analisis data anda. Inilah yang anda perlukan dalam semester pertama sebelum anda boleh memulakan penulisan, kerana ini jauh lebih signifikn dari apa yang anda dapat dalam kursus methodology dan statistic…. 


Tapi ketahuilah apa yang lebih signifikan dari hanya mendapat A+

 Keempat:
Yang anda perasan:
Anda adakalanya mengambil masa terlalu lama untuk menyiapkan proposal sebab anda inginkan proposal yang perrrfect.... sehingga berlarutan ke beberapa semester. 

Yang anda tak perasan:
Anda tak perlukan proposal yang sempurna… sehingga mengambil masa beberapa semester. Anda hanya perlukan proposal yang “biasa-biasa” sahaja kerana itu hanyalah blue print utk disemak oleh SV anda. Siapkan seawal mungkin dan sebolehnya dalam tempuh satu semester dan hantar kepada SV anda utk dikomen dan diperbetulkan, barulah proposal yang “biasa-biasa” ini dipolish sedikit demi sedikit  sepanjang anda memulakan kajian.


Kelima:
Anda perasan:
Anda ada kalanya ingin ambil hati kesemua committee supervisory maka anda sanggup menunggu komen demi komen dari setiap mereka walaupun ada kalaaya komen tersebut saling bercanggah antara satu sama lain.

Yang anda tak perasan:
Anda tak perlulah ambil kira semua pandangan committee supervisory tambahan apabila berlaku percanggahan. Selalu juga SV hanya lemparkan pandangan utk anda fikirkan kesesuaiannya... malah ada pandangan yang SV sendiri tak sure....

Ambil sahaja mana2 pandangan yang anda fikir sesuai. Jika mereka lambat beri komen, anda teruskan menulis dan anda akan jimat banyak masa…dont be panic of doing mistakes at the very early stage of your candidacy... kerana sebaik dan sebanyak manapun komen committee tersebut yang anda pertimbangkan....pasti akan mendapat komen lain dari pihak ke3 spt reader, examiner dan panel viva !! 

Keenam:
Anda perasan:
Kajian dan tesis anda perlu gempak. Ini kata2 SV dan anda pasti menyetujuinya.

Anda tak perasan:
Kajian dan tesis anda hanyalah sebagai latihan praktikal kedoktoran dan adalah permulaan anda menjadi penyelidik berdikari.... belum lagi untuk jadi penyelidik tersohor. Jadi jangan buang masa membuat sesuatu yang gempak sedangkan masa yang anda ada sangat terhad. Anda sahaja yang tahu setiap saat yang berlalu.... bukan SV anda. 

Lagipun PhD  hanyalah satu permulaan…know your boundary...PhD bukan kemuncak  terakhir kajian anda sehingga anda berhempas pulas mencari kajian yang paling susah yang bakal anda lakukan!! 

Ketujuh:
Anda perasan:
Anda adalah kelompok terbaik sebab anda adalah bakal Dr.

Anda tak perasan:
Anda hanyalah “average candidate” yang perlu bertatih dan melakukan sesuatu dgn skil yang sederhana dahulu. Develop your skills in writing, searching skill, analysing skills, review skills etc for better as soon as possible. Jangan terlalu ghairah utk mencapai sesuatu yang gah…tanpa skill melakukannya takut anda jatuh dan terus rebah….


Aim high but be realistic !

OK… nak kena berangkat sekarang…. selamat tinggal JB…

1 comment:

  1. terima kasih Dr. sangat memberi kesedaran =)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...