.

"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"


MORE THAN 3 MILLION HITS !

Statistik

SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI

Pertanyaan: zahinothman@gmail.com



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...

Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...

Friday, April 12, 2013

Tajuk 466: Camner nak buat INDUCTIVE & DEDUCTIVE dlm ATLAS.TI

Salam bro.. dah lama aku tak menulis pasal Atlas.ti ni.

Kenapa plak?

Ramai yang nak tahu Mendeley .. so terpaksalah layan Mendeley. Tapi aku dapat satu pertanyaan pasal kajian qualitative yang mesti ada proses INDUCTIVE & DEDUCTIVE.... kat mana nak apply tu? Ko tahu ker?

Manalah aku tahu bro... aku ni orang quanti... ko ler jawab jawab.

Sebelum tu aku nak tanya ko... apa maksud Atlas.ti tu?

He he soalan bonus tu. ATLAS tu adalah satu projek yang menghasilkan software tersebut di German. Maka dinamakan ATLAS ler. Then entah camner... ditambah .ti yang bermaksud Text Interpretation.... jadi ler Atlas.ti adanya.....

Wooo cam tu plak... abis yang deductive dan inductive tu amende plak?

Akupun selalu confused dua perkataan tu bro. Aku cuba faham pelahan2 k.... aku nak bagi maksud umum dulu...

Bila ko ada data yang specific then ko buat generalisasi maka itu adalah Inductive (specific to general).

Bila ko ada theory yang general dan dapat dikaitkan dgn penghasilan data yang specifik itu adalah Deductive (general to specific).

Baik ko faham betul2.... wpun ko kata ko mahzab quanti....

OK....

Dua kunci utama dalam Atlas.ti adalah Text dan Code. 
Text adalah umum atau general sementara Code adalah specific. 

Sebab tu text menjela2 dan code hanya satu atau beberapa perkataan

Tak faham lah....

Satu CODE yang specific boleh mewakili byk TEXT yang berkaitan dengan code tersebut.. sebab TEXT-TEXT tu general.

Contoh:

Mulakan dengan CODE:
CODE = Marah 
TEXT = Aku benci ko, Ko memang tak boleh diharap ! Aku menyampah ! Tak guna punya budak! 

Ko mulakan dengan membaca TEXT:
TEXT = Kenapa jantungku berdebar2, Mandiku tak basah, Aku tak lalu makan...

Maka semua text tersebut boleh di CODE sebagai: 
CODE = Angau !!


OOOO.... terang lagi bro.....


Pic ni tak der kena mengena dengan CODE
Ini pic aku pakai COAT
(jika tak mesti pekena jeans and sport shoes....)


Pertama:
Bila ko sediakan CODE dahulu (specific) then cari TEXT (general) yang berkaitan dgn code tu - INDUCTIVE
Bila ko baca TEXT (general) then ko CODE kan text tersebut - DEDUCTIVE

Kedua:
Proses DEDUCTIVE dan INDUCTIVE boleh berlaku serentak dalam proses ko menganalisis transkrip ko.

Maksudnya:
Ko maybe dah ada CODE then ko cari TEXT (INDUCTIVE)  yang berkaitan. 
Then sambil ko baca TEXT ko terjumpa pula CODE yang baru (DEDUCTIVE).

Cam tu jer?

Abis ko nak apa lagi. Kalau ko baca buku qualitative memang ler huraianye menjela2 ntah apa2...akupun tak faham.... tapi dgn Atlas.ti.... sempoi !!

OT



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...