.

"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"


MORE THAN 3 MILLION HITS !

Statistik

SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI

Pertanyaan: zahinothman@gmail.com



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...

Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...

Saturday, April 6, 2013

Tajuk 464: Jgnlah over... Calon PhD tak masuk pilihanraya dan PhD hanyalah latihan praktikal !

Suasana PRU13 makin terasa. Bendera disana sini. Suasana tegang mula wujud dalam diri calon2. Tapi aku nak cerita calon yang tegang jugak tapi tak masuk PRU13.

Calon mana pulak tu bro?

He he.... ko lah... calon PhD !!

Aku fikir antara ketegangan awal yang dihadapi calon kerana expectation yang dikenakan kepada mereka utk jalankan kajian yang terover2 ler pulak.

Apsal ko kata gitu?

Cer ko fikir....setiap peringkat pendidikan dari tadika sampailan menara gading ko akan belajar teori dan praktikal. Semakin tinggi pengajian ko semakin banyak teori yang ko tahu maka semakin ketara latihan praktikal yang ko perlu lakukan. 


NINE wpun masih pakai pampers dah mula collect sijil. Kalau sampai PhD mahu beratus sijil dia dapat !!
Paling best kat bawah sijil ada tulis
Hugs from: Teacher Asyie.... he he 

OK.....

Kemuncak tertinggi latihan praktikal dalam dunia akademik adalah keperingkat PhD. Inilah peringkat degree tertinggi kerana  ko sendiri aplikasikan semua teori yang ko ketahui utk membuat latihan praktikal yang ko pilih sendiri. 

Latihan praktikal ni sepenuhnya diserahkan kepada ko, apa yang dinamakan sebagai RESEARCH !! Ko juga dipertanggungjawabkan menghasilkan satu naskah ilmiah dgn kupasan yang tebal yang dinamakan sebagai THESIS !!

Research ini pulak adalah latihan praktikal utk ko membina kemahiran ko menguasai sesuatu topic kajian dan berupaya menjalankan kajian tersebut secara sendirian, dgn bimbingan SV. 

Kalau buat sendirian kenapa perlu SV?

Sebabnya ko masih novis !! Namun selepas ko dapat PhD, ko dianggap berkemampuan jalankan kajian sendiri dan  ko pulak jadi akan dianggap expert maka ko pulak jadi SV !!

Kenapa tak semua pelajar buat PhD a.k.a buat research? 

Sebab pertama kerana tidak semua pelajar menepati syarat minima akademik utk jadi calon PhD. Kedua tiada keperluan dalam career pelajar tersebut utk buat research dan memiliki PhD. Jadi kalau nak buat PhD, kemudian jadi pentadbir jer... maka kemahiran buat research tu akan obsolete dan lama2 tak berguna lagi...


Nine dgn kakak dan abang....
Maybe takda yang minat belajar sampai dapat PhD...

namun ada seorang bakal Dr....

Oleh itu, PhD adalah satu program akademik yang unik yang dgn calon PhD membuat research sebagai latihan praktikal dgn matlamat menguasai kemahiran yang perlu sebagai researcher yang competent. 

Oleh kerana PhD adalah latihan praktikal untuk buat kajian ... maka terdapat pulak pendapat yang aku kira terover apabila meletakkan pelbagai gesaan spt berikut:

Kajian PhD hendaklah....

1. selesaikan masalah negara
2. menghasilkan sesuatu yang boleh mengubah polisi itu dan ini
3. menghasilkan penyelesaian masalah untuk masyarakat yang sebelum ini tak sapa boleh selesaikan
4. menghasilkan produk yang nobel dan original
5. menjalankan kajian dgn sample meliputi seluruh populasi .... seluruh negaralah tu !
6. membuat kajian yang tak siapapun pernah buat sebelum ini
7. menghasilkan satu pengetahuan super genuine… dan super original


Tujuan utama membuat PhD adalah utk melahirkan “an independent competent researcher” yang boleh menjalankan kajian dalam bidang yang dia minati dan ada pengetahuan mengenainya secara sistematik dan scientific lalu menyumbang kepada "the body of knowledge"

Maka….. proses membimbing dan memastikan calon PhD menjalankan kajian secara SISTEMATIK dan SAINTIFIK sebagai syarat menjadi researcher yang competent ADALAH LEBIH UTAMA dari menggesa calon PhD membuat kajian yang kononnya “dapat menyelesaikan masalah negara” !!    

Aku tak cayalah bro...

Aku nak tanya.... berapa byk kita ada expert yang jadi SV dan berapa byk masalah negara dah selesai?  Berapa banyak polisi yang terhasil dari research akademik oleh expert2 tersebut? Boleh ko senaraikan? Setakat menulis puluhan article (yang sebahagiannya hasil kajian pelajar....) tak bermakna selesainya masalah negara...

Jadi, kalau expert tak boleh buat kajian bagi hasilkan 7. senarai di atas...... kenapa pulak beban tersebut diletakkan diatas calon PhD yang novis, yang membuat kajian secara individu.... yang part-time.... yang tiada geran penyelidikan.... yang tak ada RA yang comel2...yang dapat separuh gaji.....  yang cuti tanpa gajipun ada...yang ini dan yang itu sedang mereka "hanya menjalankan praktikal membuat research" ?

Ko ni bro merendahkan tahap research PhD ler dan ko kata pulak sebagai latihan praktikal? 

La... kalau dah kena present proposal.....  jumpa SV.... defend thesis.... kena menduduki comprehensive exam....ada external examiner .... bukan kah itu satu proses penilaian sepanjang calon PhD buat latihan praktikal menjalankan kajian? 

Gesaan aku supaya calon PhD gunakan analisis yang lebih advanced spt SEM, PLS, menguji semua assumptions bagi data non categorical, menghasilkan questionnaire sendiri dengan Factor Analisis, menggunakan Mendeley bagi hasilkan penulisan citation dan references yang lengkap, menggunakan ATLAS.TI menggantikan kaedah analisis data qualitative secara manual dll... adalah utk meninggikan martabat research peringkat PhD... bukan  kepada isu "tajuk ni basi" atau "tajuk ni dah byk orang lain buat"...

Dalam menjalankan praktikal membuat research tersebut....calon mendapatkan satu permasalah kajian, merangka rekabentuk kajian yang sesuai dengan menggunakan instrument yang tepat serta analisis data yang mantap. Semua ini dinilai sepanjang proses menjadi calon PhD. 

Proses bimbingan serta penilaian inilah yang perlu diberi perhatian supaya latihan membuat penyelidikan tersebut berupaya menghasilkan calon yang competent sebagai penyelidik… dan dengan kompetensi inilah calon akan menjadi penyelidik yang juga kompeten utk selesaikan sebarang masalah selepas lulus...

Jadi PROSES melatih calon PhD inilah yang LEBIH PENTING dari menggesa mereka utk membuat kajian yang dapat kononnya dapat menyelesaikan masalah negara atau mencari satu masalah yang belum ada sesapa yang sanggup lakukan sebelum ini, termasuk SV tu sendiri ... kemudian membiarkan supervisee terkial2.... terkinja2 dan terawang2... tanpa bimbingan !!

Gesaan yang keterlaluan oleh SV ini pada hemat saya lebih terdorong kepada  intention SV utk menompang kajian calon PhD dlm menyelesaikan “masalah negara” tersebut sedang peranan SV dalam  membimbing calon melakukan research secara sistematik dan saintifik sebagai objektif yang lebih utama ada kalanya tidak diberikan perhatian sewajarnya! Malah ada SV yang serahkan bulat2 perjalanan research kepada calon PhD….

Supervisee perlukan bimbingan supaya memiliki keupayaan membuat review yang kritis kepada masalah kajian secara mendalam dan focus… sehingga akhirnya menjadi expert dalam bidang kajian tersebut. Disebalik setiap kajian, calon mestilah berupaya melihat skop yang baru, walaupun pada masalah yang dah lama…..selari dengan perkembangan pengetahuan dalam teori, analisis dan rekabentuk serta instrument kajian dan inilah yang perlu dipupuk oleh SV.

Juga keupayaan menganalisis masalah dari perspektif baru…menyumbang pengetahuan, menulis artikel yang lebih komprehensif….sebagai persiapan menjadi penyeldik yang tersohor. Semua ini adalah sebahagian dari keupayaan yang perlu di curahkan oleh SV kepada calon PhD….. 

Jadi janganlah belum apa2... calon PhD ditakut2kan dgn kajian yang mesti bertahap expert .... yang SV sendiri tak sanggup nak lakukan.... atas alasan "Calon PhD patut boleh buat apa sahaja kajian antara langit dan bumi"..... betul ker begitu?

Panjang le pulak aku tulis kali ni.... so to recap...aku percaya.... supervision yang baik akan meningkat quality calon PhD, dan menghasilkan jugak research yang berkualiti...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...