.

"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"


MORE THAN 3 MILLION HITS !

Statistik

SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI

Pertanyaan: zahinothman@gmail.com



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...

Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...

Friday, October 12, 2012

Tajuk 395: Bila NOVELTY research anda dipersoalkan?

Intro:
Ramai pelajar baru yang confused tentang novelty. Yang lama jugak confused. Saya juga dulu confused. Apakah maksud novelty? 

Saya dah kupas isu ini drp perspekstif saya yg agak menyongsang arus dalam entry yang lepas. Oleh kerana saya masih menerima pertanyaan, saya nak bagikan satu contoh "terkini" tentang perkara ini. 

Saya tak nak bermain dgn kata2. Saya sendiri dah ada 2 copyright... bukan sesuatu yg mudah dalam education. Saya kini sedang memohon satu lagi copyright. Kenapa research saya dapat copyright? Sebab research tersebut ada nilai NOVELTY.  Animasi research doctorate sayapun dulu mendapat pengikhtirafan dgn GOLD MEDAL….dalam satu pameran research dan inovasi...selepas animasi saya dinilai oleh beberapa expert…..tentu ada nilai novelty dan inovasinya!  

Blog saya pun mendapat pengikhtirafan wpun kecil… tentu ada sesuatu yang NOVEL yg dilihat oleh penilai. Saya terpaksa ulangi pencapaian kecil saya ini kerana saya takut utk mengulas isu NOVELTY kalau saya sendiri tak dapat hasilkan sesuatu yang NOVEL ... wpun pencapaian ini terlalu ciput utk dibanding dgn pencapai professor2 dan researcher2 yang lain.

Sapa nak jawab:
Thesis ditulis bagi  tujuan penyebaran “new” knowledge sambil memberitahu bahawa andalah pakar yang menguasai knowledge tersebut. New atau novelty atau originality adalah sesuatu yang subjective kerana knowledge wujud dan berkembang sejak lama dulu…..bukan macam species bunga yang baru semalam dijumpai di Lembah Belum… itupun "baru dijumpai" sedangkan bunga tu dah wujud lama ... ntah2 sejak zaman dinasour !! Novel ini lebih lagi akan bersifat subjektif dalam bidang social science...

Apanya yang novel tu? Tajuk? Variable? Atau apa? 

Kalau tajuknya macam baru…. tapi variablenya sama jer .... tak adalah novelty. 

Kalau tajuknya macam lama jer…. tapi  guna variable baru…. camner plak? 

Kalau tajuk dan variablenya lama… yang biasa2 jer tapi methodologinya baru….  Camner plak? 

Kalau tajuknya dasyat…. Lom ada tajuk cam tu lagi…..sampai nak sebutpun tergeliat lidah…. melopong orang mendengarnya….tapi methodologinya terlalu sempoi…. citation lak dari intenet jer….. tak da journal yang established pun….. analisis main descriptive jer…. adakah ianya novel? 

Sapa nak jawab?

Jangan mudah melatah:
Sebab itu jangan melatah “Tajuk ni tak original”…”Tajuk ni dah ramai orang buat”…”Tajuk ni tak novel”….dan yang senada dan seirama dengannya. Jgn judge novel atau tidak hanya dengan tajuk. 

Contoh:
Saya bagi contoh kajian pelajar PhD seorang kenalan saya dari USM yang mendapat pujian (bagi pihak Malaysia !!) semasa perbentangan di ICEEPSY 2012, Istanbul  dgn tajuk  yang saya permudahkan menjadi:

“Examining Quality of Mathematics Test for Web-based bank item  Using Rasch Model”.

Apa yang orignalnya tajuk ini?

Examining quality:
Emmm… biasa jer tu…. tak ada yang istimewanya kalau nak uji kualiti exam ni....cam tak ada tajuk lain ker?

Mathematics Test Items:
La…. benda mathematics ni dah wujud ribuan tahun dulu... emmm.... dah tak ada modal lain ker nak buat kajian

Rasch Model:
Rasch Model lagi....... kalau Rasch mesti validation... revalidation... evaluation... tu jer.... tak der lain ker yg Rasch boleh buat?

Web-based:
Haha…. Istilah web-based ni dah basi.... terlalu banyak digunakan dan diuji dalam ratusan ribu kajian2 lepas.... dah saturated kata omputih !! 

Nanti dulu bro......

Saya dengan penuh yakin menyatakan 100% - inilah satu contoh research yang novel dan original !! 

Hah !  Apsal plak?

Alasan:
1. Kajian ini menggunakan “Rasch Model” wpun telah wujud lama dulu tetapi sebagai satu method dlm konteks pembinaan psychometric test di Malaysia…RM adalah sesuatu yang masih infant.... malah dikebanyakkan negara majupun. 

2.RM yang digunakan menghasilkan analisis pengukuran linear yang rigorous dan ini adalah satu ingredient penting dalam penghasilan finding yang berkualiti. Jika tidak.... asal ada data termasuk yang ordinalpun... semua nak run parametric wpun tak betul..... Dgn RM dan Winstep..... data dapat dilinearkan - then di analisis seterusnya dgn Mplus mahupun SPSS, excel dll software statistic bagi memberikan dapat yang lebih menyakinkan !!

3. Pendekatan membina “web-based bank item” bagi kegunaan guru maths seluruh Malaysia utk menjalankan ujian dan peperiksaan dgn hanya mengambil soalan yang dah “standardized” juga satu "inovasi yang novel” dalam konteks Malaysia sebab belum ada pendekatan seumpamanya di hasilkan (kalau adapun spt Score A tapi tanpa melalui satu kajian proper) .. malah diduniapun !

Dalam pada itu, rujukan pula pasti tidak akan menjadi satu masalah bagi kajian ini. Inilah yang cantiknya !! Bukalah journal…. setakat nak cari article RM…. Web-based… Bank-item… Mathematics education…. pasti tiada masalah…. menunggu masa utk di "Mendeley" kan dan di kupas, di analisis, di sintesis secara kritis dalam konteks kajian yang fresh, novel dan original  !!!

Jadi, secara relative kajian ini adalah satu yang baru, novel dan original dalam konteks Malaysia. Percayalah… berapa orang SV yang tahu Rasch Model…. yang tak pernah dengar Rasch pun ada…apatah lagi Winstep dan Mplus! Kalau minum 100 plus tu maybe lah semua orang tahu. Tak caya? Cuba2lah tanya SV anda...

Oleh itu, pastikan ada "ingredient" yang novel dalam kajian anda, bukan hanya berdasarkan "Tajuk" ... sahaja terus dikatakan tidak novel...... tanpa melihat aspek2 lain dalam kajian tersebut seperti methodology, model yang digunakan, analisis data dll.......begitulah adanya... 

OT

1 comment:

  1. Dikala saya diserang perasaan takut topik saya sudah over-studied, tulisan Dr OT seperti biasa menjadi penyejuk hati. Terima kasih..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...