Amender ler pula SEMAK dgn SIMEC tu!
Sebelum saya jelaskan SIMEC tu.... saya nak ucapkan dulu syabas kepada grup fesbuk Doctorate support group (DSG) yang dah nak menganjurkan bengkel NVIVO. Sayapun ada beri pendapat dalam fesbuk DSG dan dah cadangkan nama pelajar PhD yang baru selesai viva utk kendalikan bengkel NVIVO dengan yuran sgt2 minimum.
Sebelum saya jelaskan SIMEC tu.... saya nak ucapkan dulu syabas kepada grup fesbuk Doctorate support group (DSG) yang dah nak menganjurkan bengkel NVIVO. Sayapun ada beri pendapat dalam fesbuk DSG dan dah cadangkan nama pelajar PhD yang baru selesai viva utk kendalikan bengkel NVIVO dengan yuran sgt2 minimum.
Saya pernah ikuti bengkel NVIVO oleh expert, tapi kerana saya tak pernah gone thru sebelumnya, susah juga nak catchup, walaupun saya bayar RM1000 utk sehari !! Then saya ikuti bengkel di sebuah IPTA, kebetulan pelajar PhD tersebut ambil alih sekejap kerana pembengkel ada hal urgent. Wpun sekejap .... baru terbukak bijik mata saya yang tak berapa biru ni…saya boleh ikut sebab dia menggunakan “bahasa” students. Ramai peserta yang setuju dengan saya.
Jadi saya suka beri pendapat, jika tak der basic NViVO, kiv dulu ikut kursus yang bayar ribu2… sebab dah ada penceramah local (esp students yang buat NVIVO) yang boleh menganjurkan bengkel asas dan intermediate.
Kita sambung sikit lagi tentang simulasi SOROTAN LITERATUR. Kita berlatih sikit nak buat paragraph sempoi2. Ini masih kisah Zahin....
Zahin ingin meyakinkan pembaca bahawa animasi yang dia bina utk kajian PhDnya lebih baik dari sebarang persembahan multimedia terdahulu spt animasi dalam PowerPoint. Zahin membina animasi yang hanya memasukkan element penting, bukannya animasi yang tidak berkaitan seperti teks yang terbang atau yang berkelip2 macam di Las Vegas! Diapun menjumpai artikel berkenaan dan “memanipulasi” artikel itu supaya menyokong idea tersebut.
Inilah artikelnya:
Bartsch, R. A., & Cobern, K. M.(2003). Effectiveness of PowerPoint presentations in lectures. Computers and Education, 41(1), 77-87.
Zahinpun mula membaca dan meringkaskan artikel tersebut sebagai:
Petikan 1
Bartsch and Cobern (2003), mentioned that digital presentation is not effective when the material presented include distracted animation and unnecessary sound effect. The study shows that the way the content is presented plays an important role on the effectiveness of the presentation. Another study by……
Petikan di atas terlalu ringkas, dan kelihatan seperti ringkasan kajian lepas (Ini ler yang selalu ditegur oleh SV anda... grrrrr). Ringkasan tersebut tidak menggambarkan anda faham apa yang anda baca dan tidak menyokongpun kajian anda. Jika candidate PhD buat ayat macam ni.... buat ngabih kan boreh yo....
Zahinpun termenung lagi….lalu membuka blog drotspss. Tiba2 dia terbaca pasal SIMEC... amender tu? Dia terus membaca dan kini dia dapat sedikit idea dan mula berani mengembangkan idea sendiri berdasarkan petikan diatas.
Zahin baru tahu petikan tidak lengkap jika tak ada 5 komponen ini iaitu SIMEC (Sentence topic, Intro, Main idea, Explanation, Conclusion). Maka Zahinpun membaca semula artikel tersebut dan menambah petikan dalam zero draftnya mengikut SIMEC spt berikut:
Petikan 2
Perhaps one of the earliest impacts of computers in education are the data projectors gradually replacing overhead transparencies which enable teachers to insert multimedia features such as digital images, video clips and audio, in a PowerPoint presentation. However, as argued by Bartsch and Cobern (2003), this type of digital presentation is not effective when the material presented include distracted animation and unnecessary sound effect. The authors compared the preference of undergraduate students of three types of multimedia presentations in lectures: presentation with text, presentation with text and relevant animations, and presentation with text and animations that were not relevant. The findings showed that of the three, students had the least preference for the third type of presentation. This study thus shows that the way the content is presented plays an important role on the effectiveness of the presentation. It is argued that even though PowerPoint or any computer presentation can be beneficial, material which is not relevant to the subject matter should be avoided.
Another study by.....
Kita analisis Petikan 2 menggunakan SIMEC:
Sentence topic:
An effective multimedia presentation
Intro / preamble:
Perhaps one of the earliest impacts of computers in education are the data projectors gradually replacing overhead transparencies which enable teachers to insert multimedia features such as digital images, video clips and audio, in a PowerPoint presentation
(Inilah suara Zahin sebagai pembuka kata. Jangan takut…. inikan kajian anda tulis jer….goreng jer.... jgn malu2..... )
Main idea:
Digital presentation is not effective when the material presented includes distracted animation and unnecessary sound effect.
(Ingat, satu paragraph satu main idea, bukan 2,3…. fening reader anda nak baca….)
Explanation:
The authors compared the preference of undergraduate students of three types of multimedia presentations in lectures: presentation with text, presentation with text and relevant animations, and presentation with text and animations that were not relevant. The findings showed that of the three, students had the least preference for the third type of presentation.
(Ini adalah penjelasan berdasarkan kajian lepas. Jgn copy and paste…. olah ler supaya jadi ayat anda sendiri)
Conclusion of the paragraph:
Material which is not relevant to the subject matter should be avoided.
(Conclusion ini lah yang menjadikan petikan ini releven dengan kajian anda sebab anda hint pembaca bahawa animasi dalam multimedia tak boleh ada distracted materials. Barulah reader anda akan terkesima…patut ler Zahin ni nak buat kajian dengan animasi yang lebih baik....tanpa unsur2 distraction!)
Tengah tengok catalog baju raya ni... So auntie2 dan uncle2 pls dont distract my attention...! |
Kesimpulan:
Saya cuma ingin memberikan tips sahaja atau rule of thumb, supaya anda SEMAK dengan SIMEC dahulu supaya reader anda tahu apa yang anda nak sampaikan dalam setiap paragraph SOROTAN LITERATUR anda. Nanti dalam bengkel jika anda hadir... kita praktis....Then percayalah, selepas 7, 8 kali anda menulis paragraph dgn SIMEC....anda tak perlu lagi pada ingat SIMEC kerana ianya akan jadi spontan jer bila menulis SOROTAN LITERATUR.
OT
No comments:
Post a Comment