.

"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"


MORE THAN A MILLION HITS !

Statistik

SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI

BENGKEL ANJURAN DR OT:

(1) TULIS TESIS CEPAT & PENGURUSAN ARTIKEL MENDELEY

(2) PENGENALAN ANALISIS DATA KUANTITATIF SPSS

(3) ANALISIS DATA KUALITATIF DGN ATLAS.ti

(4) BENGKEL BINA DAN ANALISIS SOAL SELIDIK

Ingin anjur bengkel ditempat anda? Email ke:

zahinothman@gmail.com



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...

Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...

Tuesday, May 8, 2012

TAJUK 353: KAJIAN ANDA MANTOP DGN MIXED-METHODS !


MIXED-METHODS LEBIH BAIK?

Betul ke mixed-methods (m-m) ni lebih baik?

Apa pendapat ko?

Kalau aku…. benda2 yang mixed ni selalunya baik… macam mixed marriage. Bukan sahaja anak yang lahir comel2 belaka…. malah bijak2 ler…

Emmm… memang ada kebenarannya bro…. maklumlahlah genetic berkembang…. dan sebab itulah kita pun tak digalakkan kawin sesama sepupu misalnya….

Aik bro… ko nak citer pasal kawin ker pasal apa ni?

OK..OK…. kalau qualitative (QUAL) dan quantitative (QUAN) approach memang dah biasa dalam research. Now approach m-m (atau QUAN-QUAL) ini dah mula popular... cuma ramai yang salah faham…. asal ada data qualitative dan quantitative terus kata m-m !

Salah ker tu?

Emmm… bukan salah tapi kurang tepat.

Apsal lah kurang tepat bro?

M-M adalah “combination” antara quantitative dan qualitative, yang dirancang dari awal kajian. Kombinasi ini melibatkan semua peringkat pengumpulan data, bukannya asal buat quatitative then kemudian buat qulitative pulak.. terus kata m-m. 

Tak fahamlah bro… camner tu?

Secara ringkas ada 2 pendekatan m-m ni…. Parallel dan Sequential. Aku tulis satu2 k…

Yang pertama dipangil Parallel:
Kajian yang dirancang supaya pengumpulan data berjalan  serentak (parallel lah tu)....juga dipanggil concurrent..... Contohnya soal selidik di edarkan dan dalam masa yang sama interview juga dijalankan dgn kelompok terpilih dari sample. Atau soal selidik diedar mengandungi closed dan opened ended items yang saling lengkap melengkapi. Selepas dapatan dikumpul, tugas seterusnya adalah membuat meta-interpretation, iaitu mensintesis dapatan qualitative yang congruent dengan data quantitative. Ini bermakna, item dalam soal selidik dan soalan interview mestilah dirancang supaya saling melengkapi.


Confused ler lah cam tu?


Ko semuanya confused.... tak ada yang tak confused kecuali confused semata-mata ......optimist ler sikit bro....


Yang kedua pulak?

Yang kedua dipanggil Sequential:
Kajian dirancang supaya kedua2 approach saling berturutan dgn tujuan, approach pertama menjadi asas kepada approach kedua.  Misalnya, interview dijalankan bagi terlebih dahulu bagi mendapatkan maklumat, konsep, indicator, isu dll yang akan digunakan dalam pembinaan soal selidik atau pun sebaliknya. Dapatan approach kedua adalah bertujuan membekalkan penjelasan lanjut atau menjelaskan apa2 yang tak dapat dijelaskan oleh approach sebelumnya dalam kajian tersebut. Ini bermakna anda boleh lakukan QUAN-QUAL ataupun QUAL-QUAN.  

Cam tu plak….

Ingat semua ini dirancang dari awal….dengan teliti supaya dapatan yang diperolehi boleh dikombinasikan bagi menghasilakn penjelasan yang lebih mantop.

Contohnya dari data quantitative ko boleh buat inference atau generalization tapi ko tak dapat capture informasi yang lebih detail… begitu juga ko dapat sesuatu yang detail tapi ko tak leh buat generalization…. Jadi m-m ni kira memantap sambil meningkatkan validity dapatan ko dan sekaligus bertindak macam triangulasi data juga lah…

Kalau macam tu banyak ler keje nak dibuat tu bro…

Tak ler banyak jika ko plan betul2…. dan pastinya bantuan SPSS dan NVIVO akan mempercepatkan tugas analisis tersebut….jadi m-m ni bukan sekadar ada data qualitatine ataupun quatitative tetapi yang penting procedure kajian dirancang awal2 supaya dapatan m-m ni dapat dikombinasikan…..

Phew…aku faham bro….


Bukan itu sahaja, m-m method ini memberi ruang kepada ko duplicate kajian lepas yang masih releven dan signifikan tetapi hanya menggunakan mono-method utk ko up-grade atau buat modification dgn mengkaji isu yang sama tapi dgn m-m pulak. Aku nak bukak jalan utk ko.... sebab byk kajian lepas purely quan atau qual menyebabkan discussion menjadi terbatas. 


Tapi ko mesti awal2 lagi plan utk dapatkan theory yang gabungkan kedua2 quan-qual ini. Jika ko dapat jalankan dgn baik, dapatan kajian ko akan lebih mendalam dan meluas disamping ko sendiri dapat menguasai kedua2 quan-qual approaches.... inilah ciri researcher in the making.....ko tak nak ker?
OT

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...