.

"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"


MORE THAN A MILLION HITS !

Statistik

SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI

BENGKEL ANJURAN DR OT:

(1) TULIS TESIS CEPAT & PENGURUSAN ARTIKEL MENDELEY

(2) PENGENALAN ANALISIS DATA KUANTITATIF SPSS

(3) ANALISIS DATA KUALITATIF DGN ATLAS.ti

(4) BENGKEL BINA DAN ANALISIS SOAL SELIDIK

Ingin anjur bengkel ditempat anda? Email ke:

zahinothman@gmail.com



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...

Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...

Saturday, May 5, 2012

TAJUK 352: ABAI SAMPLING FRAME – ANDA BUKAN ZAKIAH ANAS !



ABAIKAN SAMPLING FRAME – ANDA BUKAN ZAKIAH ANAS  !

Hello bro..... sibuk ker?

Biasalah..... tak ada sapapun yang tak sibuk... minggu ini aku terperap dalam bilik menyiapkan exam paper.... kebetulan aku mengajar 4 kursus.. phew... banyak tu bagi seorang lecturer ..... nak kena siapkan semuanya...sambil sekali sekala mencuri masa pergi menyelia pelajar praktikal...

Dalam pada itu, aku terus menerima email.... dan aku tertarik utk berkongsi isu yang telah membantutkan beberapa pelajar dalam menjalankan kajian.

Isu apa bro?

Isu ini telah aku sentuh sepintas lalu dalam entry yang lepas tetapi aku ingin fokus kan sekali lagi kepada pentingnya mengetahui sampling frame sebelum sesuatu kajian dijalankan. Nasihat ini perlu diteliti oleh pelajar2 baru yang sering “syok sendiri” mencari tajuk atau tanpa berfikir panjang, tanpa pembacaan yang mendalam menerima apa sahaja tajuk yang dicadangkan oleh SV. Paling sadis, ada yang mengemukakan tajuk kajian hanya selepas membaca isu yang dibawa dalam akhbar sensasi....

Maksud ko?

Tajuk kajian bukan perkara utama dalam buat research. Hampir semua tak setuju dgn aku dlm hal ini. Antara sebabnya, bukak jer buku research method....bukalah buku apapun (kecuali buku yang aku tulis yang masih terperap di UPM Publisher) mesti tajuk terawal adalah "How to choose a good research title"... dan dalam kelas research methodpun perkara ini yang akan ditanya dahulu. 


Namun bagi aku, perkara utama adalah memastikan ko ada skop kajian berdasarkan pengetahuan asas ko, sebelum buka mulut nak bagi tajuk ko mesti tahu jurnal yang relevan dgn skop tersebut, then lakukan pembacaan dan pemahaman yang menyeluruh (wpun masih belum mendalam) terhadap bidang kajian yang ko nak buat terlebih dahulu. Ini kerana ko novis, masih berstatus student, ko bukan orang popular bukan Prof, ko hanya semut kecil yang masih belum tahu perkara2 baru dalam bidang kajian ko dan ko pulak perlu membuat kajian yang mendalam dan menulis thesis yang tebal2.....sedang pengetahuan, masa dan budget ko pun ciput jer. Sebab itu perlu dimulakan dengan pencarian LR, gap dan segala aspek yang berkaitan fokus kajian ko...  termasuklah sampling frame. Tajuk boleh tentukan selepas mendapat kepastian fokus yang sesuai...


SV ko tak der masalah nak buat cadangkan buat itu buat ini.... buat kajian satu Malaysialah.... kena cari sample yang susah2 baru kajian gah.... maklumlah nak beri cadangan.... hanya sebut jer tapi ko lah yang akan pikul sorang2.... sebab itu ko sendiri mau ingat.... buat pembacaan dan penelitian dahulu supaya kajian ko "researchable".... dgn sample yang juga "accessible".... ko kena tahu kajian ko sendiri... SV hanya menyelia sahaja.....

Kajian ko tak kemana kalau ko tak dapat data. Data tak datang begitu sahaja tanpa ada subjects atau respondents. Subject atau respondent tak akan datang sendiri. Ko kena cari mereka. Oleh itu, ramai pelajar yang terlepas pandang dan buat derk jer....betapa pentingnya memastikan sampling frame yang “mudah ditemui” dalam menentukan fokus kajian.

Amende sampling frame tu bro? Tak pernah pun SV aku sebut benda tu penting. Bukupun tak stress kan benda tu... ko jer yang aku tengok sibuk-sibuk dengan sampling frame ni! Dalam kelas research methodologi aku...... tak sentuhpun benda ni....muskykil pulak aku.... 

Tak perlah kalau aku sorang yang sibuk2 sebab aku yang terima email2 mengadu itu dan ini.... sebab ramai yang takut nak sanggah cadangan SV.... sedang SV hanya cadang sahaja... terus ko telan bulat2 wpun kajian tersebut melibatkan sampling frame sukar nak dilaksanakan....


Aku nak pelajar yang baru esp pembaca blog aku belajar dari pengalaman. Omputih kata... experience is the best teacher ! Sampling frame tu dalam bahasa mudahnya adalah sumber mendapatkan responden yang akan memberikan data kepada kajian ko. Kalau susah dapat sample.... susah lah dapat data - tu tak penting kata ko?

Sebagai contoh....emmm... nampaknya ramai yang terpanggil utk membuat kajian hanya selepas membaca akhbar atau majalah sensasi.... kononnya kajian mereka akan kelihatan terkini dan sensasi juga.....macam siri TV 999. Maka aku perturunkan 3 kes berikut utk ko baca dan fikirkan sendiri betapa pentingnya menentukan sampling frame.  Kes  ini aku sesuaikan supaya pengirim kekal anonymous.... tetapi pengalaman mereka dapat diteliti oleh samada pelajar dan maybe SV juga.

Ok bro.... aku pasti baca dan teliti...nak belajar dari pengalaman org lain juga.

Kes 1:
Aku terima email yang agak panjang lebar. Pelajar Master ini telah berada di semester 3, dah 2 kali tukar tajuk.  Aku tak tahulah pulak apa kah dua tajuk tersebut sebab tak diberitahu. Pelajar ni perlu siapkan projek Master... projek jer bro... bukannya full research !! Dalam email yang dihantar, beliau membuat kajian e-tourism berkaitan kedatangan tourist berstatus VIP ke Malaysia (bukan tourist yang bawa hover sack duduk hotel budget).  Pelajar tersebut diminta oleh SV membina satu soal selidik  dan menghantar soal selidik kepada tourists tersebut bagi mengetahui faktor mereka memilih Malaysia sebagai destinasi melancung... sebab mereka datang dan berbelanja juga di Malaysia.  SV pelajar ni cadangkan pulak pelajar tersebut buat factor analysis. Minta maaf bro.... aku ingat SV tu tak faham bila dan kenapa nak guna factor analysis... dan yang tertekan adalah penghantar email yang tak tahu dimana nak mulakan pembinaan soal selidik dengan faktor analysis.


Tiga perkara yang sungguh memusykilkan otak pentium IV aku ni apabila menerima email dari pelajar kes 1 ini.

Pertama, mengapa memilih sampling frame melibatkan tourist yang ada status? Bagaimana nak tentukan tourist ini? Di manakah akan ditemui mereka? Adakah mereka bersedia mengisi soal selidik? 

Kedua, tahap melaksanakan kajian project tidak sepatutnya melibatkan pembinaan soal selidik yang baru, yang melalui proses factor analysis, sedang factor analysis memerlukan sample yang besar, pendek kata at least 100 respondents. Berapa lama nak dapatkan respondents tourist berstatus VIP sebanyak itu? Kalau isi borang imigresen yang minta maklumat asaspun tourist yang kaya2 ini dah merungut, inikan pula nak tanya macam2 soalan kepada  mereka yang datang utk bercuti. 


Pelajar tersebut sedang dalam dilema utk mendapatkan tourists VIP yang ramai bagi menjustifikasikan factor analysis. Bukan itu sahaja, soal selidik belum buat walaupun satu item !! Ingat, soal selidik (atau kaji selidik) adalah utk kajian kuantitatif  kerana ia berbentuk kajian survey.... bukan namanya buat soal selidik kalau ko hanya bercadang nak dapatkan 10 respondents.... baik buat kajian kualitatif...

Ketiga, mengapa tidak mengambil sampling frame dikalangan pelajar obersi yang datang belajar di IPTA / IPTS dan pasti akan melancung dan berbelanja juga di Malaysia. Pelajar dari middle-east sebagai contoh... ramai yang mewah2.... atau pelajar dari Asia juga. Aku pernah bersembang dgn  pelajar postgraduate dari Korea yang duduk di condo fully furnished dgn sewa RM2500 sebulan.  Inilah sampling frame yang mudah kerana tersedia maklumat mereka di IPTA / IPTS, esp di graduate schools. Bukan setakat 100, malah 1000 pun boleh dapat !! Dan agak mudah (berbanding nak dapat tourist VIP) utk mengedarkan soal selidik kerana pelajar obersi ni juga adalah pelajar postgraduates spt ko jugak .... 


Yang penting, ko belajar menjalankan kajian secara sistematik dengan analisis yang juga sistematik. Buat PhD bukanlah kajian pertama dan terakhir ko. Dgn pengalaman membuat PhD, ko boleh teruskan kajian ko... sehingga menjadi seorang pakar....then buatlah apapun kajian antara langit dan bumi....dan ambillah sample sapapun kalau ko larat....

Kes 2:
Dua pelajar PhD yang ingin mengkaji fenomena semasa melibatkan perdagangan manusia dan pengkid masing-masing. Sekali lagi aku bercakap soal sampling frame. Aku dimaklumkan, kajian tersebut mendapat persetujuan malah terhasil dari cadangan SV masing-masing.

Sungguh musykil kerana ada banyak lagi kajian yang boleh dilakukan dengan sampling frame yang lebih mudah ditemui bagi mendapatkan data walapun melibatkan kajian spt anthropology atau psychology atau sociology. Pelajar pertama menghadapi masalah kerana sukar mendapat maklumat dari pihak yang berkaitan dengan pemerdagangan orang, apatah lagi utk diberikan kepada seorang pelajar yang baru nak belajar buat research. Lain lah kalau Zakiah Anas.... tak adalah banyak masalah....selain cantik...popular.... dan memang kerjaya dia sepenuh masa...

Pelajar kedua pula setelah sekian lama mencari, baru mendapat dua respondents dalam kalangan pengkid, kerana ramai yang ditemui bukan sahaja tak mahu bekerjasama, malah lebih sadis lagi mereka tak mengaku pengkid !! Ko pulak yang pandai kata mereka tu pengkid..... nasib baik tak kena flying kick !! Emm tak ke haru !! Lainlah kalau Karam Singh...... redah aja.... dapatlah berita !!

Spt dijangka, kedua2 pelajar tersebut sedang menunggu masa untuk bertukar tajuk..... tukar lagi....!

Kes 3:
Pelajar PhD, seorang kaunselor berdaftar. Beliau tak menghantar email, tetapi datang sendiri berjumpa aku. Beliau berminat utk membuat kajian berkaitan kaunseling keluarga muslim yang bermasalah. Namun selepas berbincang accessibility kepada sample kajian, akhirnya beliau bersetuju utk membuat kajian berkaitan remaja bawah umur yang mengalami sexual abused. 


Kes 3 ini berbeza, kerana kaunselor tersebut terlibat dengan satu badan dan pertubuhan yang menerima dan memulihkan remaja bawah umur, khusus berkaitan sexual abused. Ini bermakna, pelajar PhD tersebut telah ada sampling frame dan ini akan memudahkan beliau menemuduga remaja tersebut yang dihantar secara sukarela atau atas perintah mahkamah... berbanding untuk menemui keluarga yang bermasalah. Dimaklumkan, purata 3 remaja dirujuk kepada pertubuhan tersebut setiap bulan....dan sebahagian besar dari remaja ini sedia utk memberi kerjasama. 

Dari 3 kes di atas, apa yang ko faham ?

Emmm... aku dapat point ko bro. Sampling frame selalu diabaikan sehingga menjadi antara satu sebab “terbaik” utk pelajar bertukar2 tajuk....

Tau tak per ! Kalau tukar tajuk awal pengajian tak perlah.... ni dah masuk 3 semester.... betapa banyak masa terbuang... 

Abis ko hanya galakkan pelajar ko buat tajuk dgn sample yang simple2 lah....

Sapa kata simple? Menjalankan kajian yang sistematik dan complete, bukan cincai2... dgn sampling frame dua benda berbeza. Yang selalu berlaku, oleh kerana sampling frame sukar diperolehi, data tak cukup dan tak lengkap, masa yang byk terbuang, budget dah tak ada.....mulalah pelajar buat cincai2.... sebab itu mendapatkan data yang lengkap adalah penting dan sebagai pelajar ko carilah sample yang accessible... sesuai dengan status ko sebagai pelajar. 


Lainlah kalau ko tu expert ada title Prof macam SV ko....ada grant dari Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat misalnya.... pegawai kementerian pun terlibat sama.... mungkin lebih mudah ko nak access kepada respondent yang "sensitive" bagi mendapatkan data ko... atau SV ko memang turun padang sama2 ko dapatkan data dengan segala channel yang dia ada..... buat lah apa sahaja kajian  dengan apapun sampling frame ko..... kalau tak....fenomena bertukar tajuk berlaku lagi.....

OT

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...