.

"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"


MORE THAN 3 MILLION HITS !

Statistik

SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI

Pertanyaan: zahinothman@gmail.com



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...

Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...

Friday, August 1, 2014

Tajuk 630: EMPAT aspek theory sebagai Contribution To Knowledge

Aku ingin menyambung pasal contribution to knowledge (CTK) sebagai hasil dari kajian … Cuma aku nak khususkan kepada THEORY sebagai aspek utama dalam penulisan thesis yang boleh menjadi CTK.

Bagaimana kajian boleh mencapai CTK dengan melibatkan theory sedia ada?

Kau nak bagi contoh "Learning Theory of Multimedia"

Pertama: Adjustment
Ko menguji theory yang ada spt “Learning Theory of Multimedia” dalam kelas kepada satu context atau setting yang baru spt dalam perniagaan atau pentadbiran. Pengujian ini memerlukan ubah suai atau adjustment dgn theory multimedia yang asal…. Maka terhasillah “Management Theory of Multimedia”… maka ini juga dianggap CTK…



Kedua: Specific
Pengukuhan teori asal spt “Learning Theory of Multimedia” dgn membuat pengujian dengan variable yang sama tetapi menekankan aspek yang lebih specific spt pengujian terhadap pemahaman dalam subjek yang khusus … contohnya aplikasi teori multimedia ini dalam pengajaran sains … maka terhasillah teori yang lebih specific “Learning Theory of Multimedia in Science” …. Maka ini juga dianggap CTK

Ketiga: Hybrid
Hibridization atau bahasa orang kampung adalah kacukan. Ini bermaksud ko hibrid “Learning Theory of Multimedia” maybe dengan “Style of Learning” sehingga terhasilah teori hibrid “Multimedia Theory for Learning Style”…. Ini juga boleh dianggap CTK… 

Keempat: Product
Membina model, prototype atau instrument dari ““Learning Theory of Multimedia” boleh dianggap sebagai product supaya teori tersebut boleh digunakan secara lebih direct…. Spt instrumen “ Ini juga CTK.

Jadi pandai2lah ko sesuaikan contoh di atas dalam bidang kajian ko sendiri !!

Hening.
Aku terdiam dan berfikir…. mana aku tahu sedang aku sendiri tak belajar pun semua benda2 ni dalam kelas research methodology aku dulu atau membaca buku2 yang berkaitan.. jauh sekali dimaklumkan oleh SV. 

Rupanya aku telah membuatnya “tanpa sedar” ketika menjalankan kajian dan menulis thesis aku dulu….. aku telah menghasilkan satu prototype yang aku namakan sebagai Computer-Animated Instruction (CAnI - dianugerahkan award) dgn melakukan hybridization antara constructivist dgn conceptual-change theories ..... bukan sahaja thesis aku diterima dgn CTK tetapi lulus dgn minor correction !!

OT

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...