.

"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"


MORE THAN 3 MILLION HITS !

Statistik

SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI

Pertanyaan: zahinothman@gmail.com



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...

Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...

Friday, August 29, 2014

Tajuk 646: Disini lahirnya sebuah cinta: Routine atau Something?

Aku percaya, ramai calon master/ PhD kelihatan gelisah dan sedikit boring. Kenapa keghairahan mengharungi hari2 sebagai calon Master / PhD makin hening? Ko baru calon…. belumpun sampai hari yang mana panel VIVA mengundi utk memilih samada ko PASS with MAJOR or MINOR.

Jadi jgn boring bro !

Sebelum aku menulis lanjut …. aku nak ko perhatikan kanak-kanak bermain. Lihat wajah mereka…. adakah mereka gelisah? Adakah mereka boring? Mereka enjoy... ketawa…. tak macam kebanyakan calon master / PhD… banyak moyok dari seronok !

Hidup kanak-kanak enjoy…. fun dan funny. Tanpa mainan pun mereka enjoy. Lihat kanak2 yang berlonggok di barisan belakang masjid dan surau…. dgn jari sepuluh pun mereka boleh main… diiringi bermacam2 lagu yang mereka cipta. Kalau jumpa kotak kosong pun mereka boleh main dan buat macam2…. Sebab otak mereka penuh dengan kreativiti… sangat fokus dgn apa yang mereka buat… leka berjam2… mereka enjoy apa yang mereka buat…. collaborated lagi….. sehingga bermain yang boleh dianggap sebagai ROUTINE itupun mereka sentiasa belajar SOMETHING…. 

Ko lak camner? Semuanya macam ROUTINE jugak ke? Routine yang lama2 … boring… dan kadang2 byk confusing dari dapat something ?

Kalau ko memang rasa spt diatas…. Aku nak ko fikir begini. Ko berada dipuncak ilmu dan dalam persediaan untuk menyumbang sesuatu dalam bidang ko melalui penyelidikan yang ko jalankan. 

1. Disini lahirnya sebuah cinta

Ko mesti belajar melahirkan sebuah cinta. Dgn cinta… keghairahan akan berterusan, bukan hanya satu simpton yang hilang bila terdampar mencapai climax. Cinta membuat ko terus ghairah.... berterusan... dan keghairahan ni membawa kepada kesanggupan utk berkorban masa, tenaga, tumpuan dan wang ringgit. 

Jika ko bersama yang dicintai… masa 3 jam terasa spt 3 minit. Ko akan fokus…. dan tak sabar utk bertemu lagi dan lagi dan lagi tanpa jemu. Ko akan pastikan semuanya perfect…. 

Namun.... jika ko tak rasakan semua ini… cinta ko makin pudar…ko kena pugar…. lakukan sesuatu wpun sukar !

2. Ketahuilah kelebihan ilmu…. 

Ko manusia terpilih. Ko dipilih menjadi calon…. utk menimba dan menyumbang ilmu. Tiada yang lebih baik dari mencintai ilmu…. menimba dan menyampaikannya…. 

Mencintai manusia…. manusia punya banyak kekurangan…. Mencintai ilmu… ia akan membawa kelebihan… Know what you don’t know… is knowledge and even statistics should be based on knowledge… not number alone.



3. Pelbagai sumber….

You are not alone. Ko ada kawan, DSG, SV, lecturers, reading materials, workshop. Buatlah pelaburan masa, fikiran dan kewangan utk menimba apa sahaja dari pelbagai sumber tersebut sebagai bukti cinta ko utk mendapatkan ilmu. 

Dua minggu lepas aku joint bengkel SMARTPLS… duduk depan meja penceramah… barisan nombor 1 lagi…. Sekali sekala terkena tempias air liur penceramah tersebut… tak apa... demi mendapatkan dan mencintai ilmu dan somehing new !

4. Mudah dan murah….

Ini kisah cinta utk mepelajari sesuatu yang baru…. aku ada kawan yang pergi ke German bbrp tahun lepas utk blaja SmartPLS… (sebab tak ada di Msia ketika itu) dgn pelaboran puluhan ribu ringgit. Bayangkan … dgn pelaboran sebanyak itu sekarang…. ko dah boleh masuk pelbagai bengkel… dari SMARTPLS… hingga basic SPSS….. proofreading, article writing and publication…. yang diadakan saban masa…. 

5. Master / PhD adalah hobi
Jika ko enjoy apa yang ko buat…. seronok dan tidak pernah puas…. Master / PhD ko akan bertukar menjadi hobi… hobi yang serious tapi penuh dgn excitement…. Yang dikongsi dgn ratusan ribu lagi postgraduates seluruh Malaysia malah seluruh dunia !!! Ko patut berbangga memiliki hobi yang digilai dan dicemburui di seluruh dunia... yang akhirnya membawa gelaran Dr.

Ini post terbaharu dalam DSG yang dipost 3 jam lalu... Tahniah Sofia Hayati Yusoff. 

“Alhamdulillah.. I have passed my viva. 2 months is given for corrections. Tq all for the support and prayers..” Sofia Hayati Yusoff

Setiap hari ada sahaja post seperti ini…. ko bila lagi?

OT 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...