.

"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"


MORE THAN 3 MILLION HITS !

Statistik

SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI

Pertanyaan: zahinothman@gmail.com



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...

Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...

Tuesday, October 18, 2011

TAJUK 247 - BOOST YOUR CONFIDENCE !!

TAJUK 247 – BOOST YOUR CONFIDENCE !!

Membuat research sama seperti berada dalam  hutan yang mempunyai 1001 kemungkinan sebelum anda berjaya mencari jalan keluar. Ramai yang mengambil sikap try-n-error namun semua yang ditemui hanyalah error….Ramai juga yang cuba mengikuti jejak2 silam… namun semuanya semakin kelam…lama kelamaan…. anda hilang keyakinan…..

Sama2lah renungkan 10 tips ini supaya sedikit sebanyak dapat meningkatkan confidence anda !!

1. Membuat research bermakna anda meninggalkan zon selesa. Jika anda tidak selesa untuk meninggalkannya akhirnya anda akan terseksa juga....


Keluarlah sementara dari zon selesa....
bukan selama2nya...

2. Anda perlu percaya dan yakin keputusan anda menyambung pelajaran…. Anda sebenarnya mengambil risiko. Besar atau kecilnya risiko bergantung kepada persiapan anda. Jika anda masuk hutan tanpa peta dan survival skills… besarlah risiko anda.... berkucalana lah nanti hidup anda...

3. Anda perlu bertindak cepat dengan memahirkan diri dengan kemahiran asas seperti pencarian journal articles (Boolean, advanced search…), kemahiran menulis (Document map, Endnotes),  kemahiran LR, kemahiran statistik (SPSS) dan analisis kualitatif (NViVo, Atlas). Jgn harapkan hanya kursus di IPTA, carilah kesempatan bengkel2 diluar yang semakin banyak dianjurkan…tetapi be selective !


Belajar lah sesuatu yang baru....

4. Membuat pembacaan awal secara intensif bagi meningkatkan keyakinan diri dengan menguasai apa yang bakal anda kaji serta mengimbangi apa yang anda tahu dengan apa yang bakal dikritik oleh SV anda.

5. Berkawan dengan nurturing friends…. Yang akan sentiasa bersaing dengan anda  secara positif dengan anda. Jgn hanya bersendirian….

6. Jadikan senior yang advanced dalam penulisan thesis sebagai rakan juga.


Ini kawan makan kawan....


7. Tetapkan matlamat dengan jelas…. Katakan 1st sem mesti siapkan proposal….. 2nd sem…. defend proposal….. 3rd Sem collect data….. 4th sem….. complete the whole thesis!! Jgn tunggu sampai 4th sem baru nak tetapkan matlamat…. Its too late !!

8. Berbanggalah menjadi salah seorang PhD / Master candidate !! Berjalan dgn yakin (bukan sombong)... membaca dengan yakin… dan berbincang dengan SV anda juga dgn yakin…. tunjukkan anda academically competent..... sebab "Your are an expert in the making"… no doubt about it !!

9. Tunjukkan enthusiasm anda….jangan merendah diri….. enjoy and enjoy dengan apa yang anda buat… enjoy your reading and enjoy your writing…. !!

10. Ambil langkah EXTRA dengan mempersiapkan diri untuk membuat bacaan tambahan, mengukuti bengkel tambahan...jika anda guna SPSS utk analisis data kuantitatif.... apa salahnya ikut bengkel analisis data kualitatif spt NVIVO atau Atlas....utk jadikan lebih berpengetahuan, jika anda analisis data anda dgn MLR maybe anda boleh ambil tahu juga SEM dan AMOS.... atau Rasch Model supaya perspective anda lebih luas.... dan perbincangan anda lebih mantap....jangan hadkan pengetahuan anda hanya berkisar pada kajian anda sahaja. Lebih2 lagi anda adalah BAKAL LECTURER !!


Abang2 dan kakak2....
Enjoy apa yang anda buat...... happy sokmo macam kami!!


GUD LUCK !!

OT

2 comments:

  1. Salam. Post DrOT yg ini benar2 menusuk kalbu laa.. masalah saya ialah keyakinan diri. Ada idea tapi malu nak menyatakan sebab tak cukup persediaan. Kelas Dr mmg enjoy, saya dah siap zero draft saya dan skang dlm process nak buat instrument... saya berminat nak attend bengkel bin soal selidik. Dr ada plan nak buat ke? :D

    ReplyDelete
  2. Salam Dr OT,
    ..Tgh pressure + stress ni....pastu rasa cam nk tgk blog Dr...bila surf..relaks rase nyer... Thanks3.....Alhamdulillah ada blog yg santai ni.....

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...