.

"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"


MORE THAN A MILLION HITS !

Statistik

SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI

BENGKEL ANJURAN DR OT:

(1) TULIS TESIS CEPAT & PENGURUSAN ARTIKEL MENDELEY

(2) PENGENALAN ANALISIS DATA KUANTITATIF SPSS

(3) ANALISIS DATA KUALITATIF DGN ATLAS.ti

(4) BENGKEL BINA DAN ANALISIS SOAL SELIDIK

Ingin anjur bengkel ditempat anda? Email ke:

zahinothman@gmail.com



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...

Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...

Friday, October 21, 2011

TAJUK 248: Research Gap - From Theoretical to Conceptual Framework with Love !!

Research Gap - From Theoretical to Conceptual Framework with Love !!


Wa masih fening2 arnab lah bro... theoretical dan conceptual framework ni, boleh bagi contoh... terbaek punya!!


U buat kajian aper bro?


Wa nak kaji nak test satu strategy ... conceptual change... dgn pendekatan constructivist dalam pembelajaran Kimia.... yg belum lagi dibuat di Malaysia....setakat ni tak dokumentasi kajian pun wa baca dan selongkar bro...


First U kena tahu theoretical framework dulu.... then sesuaikan dengan strategy U tu....


Kalau constructicvist maybe Piaget sesuai....tapi SV wa kata.... Piaget tu dah lama....tak der ker yang baru?


Wa jawab bro..... jgn tak jawab bila SV argue....wa kata hampir semua kajian termasuk yang terkini menjadikan Piaget sebagai root of the theory... lama baru not an issue....wa dah baca 50 artikel  yang kaw2 punya pulak tu...


Wah... berani U argue sama  U punya SV....


Bukan argue bro.... tapi berdasarkan intensive LR search ler.... SV wa maybe tak perasan sebab ini bukan kajian dia bro.... this is mine.... 


Pergghh... wa caya lu....


Then wa punya SV suruh cari theoretical framework berkaitan Piaget yang support constructivist tu.... baru dia percaya....then suruh wa bina pulak conceptual framework....


Aah  betullah tu.... abis?


Tulah wa dah cakap...SV bukan tahu semua....cakap mayak senang oo..... kalau macam tu wa pun boleh jadi SV.... suruh student cari itu...ini......wa cari ler theoretical framework....aiseh bro...wa dapat sebijik macam Piaget punya theoretical framework..


Abis ape masalah U?


Wa tak clear lah...camner wa mahu convert itu theoretical jadi wa punya conceptual.... 


Wokey.... wa bagi contoh k.....wa tulis guna bahasa standard dan u  baca lah sendiri....sebab ramai lagi yang sama2 blurr macam U...


Katakan anda ingin menjalankan kajian berdasarkan Piaget's Stage Theory kerana teori ini dapat menyokong pendekatan contructivist yang memerlukan pelajar mempelajari sesuatu yang baru berdasarkan pre-knowledge mereka. Namun tidak semua pre-knowledge pelajar benar2 menepati apa yang sepatutnya mereka fahami sehingga mengundang cognitive conflict. 


Situasi ini diringkas dalam bentuk Theoretical Framework seperti rajah berikut:


Theoretical Framework from Piaget's Stage Theory
(sumber: www.scribd.com/doc/9972)

Cognitive conflict ini menghasilkan situasi tidak seimbang (disequilibrium) antara apa yang difahami dengan pemahaman baru yang sedang dipelajari. Ketidakseimbangan ini menyebabkan pelajar membuat penyerapan pengetahuan (assimilation) dan membuat perkaitan (accommodation) bagi mencapai situasi baru yang lebih seimbang (reequilibrium). Jika reequilibrium ini berjaya dicapai. maklumat dari pengetahuan sedia anda berjaya digunakan bagi memahami pengetahuan baru tanpa sebarang conflict atau pertentangan. Kejayaan ini membawa kepada pelajar mengalami proses pembelajaran.

Namun begitu, proses ini sering tidak berjaya, berlaku conflict dan misconception, sehingga pelajar sentiasa berada dalam situasi tidak faham (disequilibrium). Oleh itu..... jeng..jeng..jeng.... anda memperkenalkan strategi conceptual change spt yang dicadangkan oleh Posner bagi membetulkan terlebih dahulu konsep2 yang kurang tepat dalam pengetahuan sedia ada melalui Conceptual Change Strategy. 


Andapun bina satu Conceptual Framework anda yang baru.... dengan jelas menunjukkan gap yang anda ingin kaji (warna coklat) iaitu pemantapan kepada theoretical framework yang sedia ada seperti rajah berikut:



                                             Conceptual Framework for the study


Dengan adanya Theoretical Framework dan Conceptual Framewrok yang jelas.... mudahlah anda menulis dan mengutarakan gap kajian anda. Secara tidak langsung anda telah menambah satu perspektif baru dengan memantapkan teori Piaget dengan conceptual framework anda yang refine teori tersebut dengan memasukkan Conceptual Change Strategy yang tidak dibangunkan oleh Piaget. INILAH SUMBANGAN KAJIAN ANDA KEPADA THE BODY OF KNOWLEDGE DLM BIDANG ANDA.....


Conceptual Change Strategy tersebut dijangka membantu pelajar membetulkan Cognitive Conflict sebelum proses Assimilation dan Accommodation berlaku supaya pelajar boleh memahami sesuatu yang baru dengan lebih baik kerana proses assimilation dan accommodation berlaku setelah pengetahuan sedia ada dibetulkan dan ini mengurangkan misconception yang selalu wujud dalam pembelajaran selain melicinkan proses pembelajaran dan pemahaman pelajar......


Fullamak bro.... wa cayalah.... baru terang mentol dalam kefala wa ni dengan dua rajah di atas...klu tak lip lap lip lap bro...settel wa punya problem.. mekacih mekacih....! Lepas ni bolehlah wa explain dengan SV wa..... biar dia terkesima dgn wa punya explanation....... 


OT

1 comment:

  1. On the way blk kg husband kat Kuala Pilah walaupun dah ptg semangat stil teruja raya aidil adha. Terasa cam bosan plak sbb anak2 sibuk main angry bird. So apa lg nasib baik Ada smart phone surf kat blog Dr OT sambil santai2 dlm kete... Hehe at least something rather than nothing... Betul tak.. Thanks Dr OT what a nice blog...2 in 1 :)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...