.

"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"


MORE THAN A MILLION HITS !

Statistik

SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI

BENGKEL ANJURAN DR OT:

(1) TULIS TESIS CEPAT & PENGURUSAN ARTIKEL MENDELEY

(2) PENGENALAN ANALISIS DATA KUANTITATIF SPSS

(3) ANALISIS DATA KUALITATIF DGN ATLAS.ti

(4) BENGKEL BINA DAN ANALISIS SOAL SELIDIK

Ingin anjur bengkel ditempat anda? Email ke:

zahinothman@gmail.com



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...

Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...

Wednesday, October 5, 2011

TAJUK 240: Discussion of Findings - Jgn jadi PAK PANDIR: Bhg 1

Chapter 4 selalunya adalah bab dapatan kajian. Dalam bab ini,  anda hanya mempersembahkan dapatan kajian anda secara sistematik dalam bentuk jadual dll supaya mudah difahami oleh pembaca - lebih2 lagi examiner. Anda hanya menyatakan apa yang diperolehi dan membuat kesimpulan secara superficial (sepintas lalu) sahaja.

Bagaimana pula dengan Bab 5 - Discussion of Findings?
Bab ini anda perlu menggunakan kekuatan anda utk "berbincang". Bincang apa? Bincangkan dapatan kajian anda ler. 


Apa maksud bincang tu bro?


Masa bila anda selalu berbincang?


Selalunya bila ada masalah, barulah kita selalu berbincang...betul tak?


Orang yang dibawa berbincang adalah orang yang pakar, arif. Perbincangan biasanya dilakukan dengan melihat sesuatu perkara itu dari pelbagai sudut secara mendalam. Sebab itulah orang yang arif diperlukan dalam perbincangan...


Sebab itu ler budak2 tak boleh diajak berbincang..... merekani belum matang lagi.


Jadi... setelah anda berhempas pulas, berputar2 menjalankan kajian sehingga mendapat data... anda sepatutnya telah menjadi lebih arif dalam bidang kajian anda dan sepatutnya anda sudah ada wibawa untuk membuat perbincangan dapatan kajian anda secara lebih mendalam.... bukan sekadar meringkaskan dapatan kajian anda.


Bila nak mulakan kajian, anda diminta membuat kajian yang dapat "menyumbang" sesuatu kepada pengetahuan dalam bidang yang anda kaji. Betul tak? Malah inilah yang ditekan2 oleh SV anda.

Persoalannya – Masa bilakah anda ingin menulis dan mengenengahkan sumbangan kajian anda itu?


Bab 1 - hanya memperkenal objektif dll jer...
Bab 2 - LR hanya review sahaja
Bab 3 - Methodologi.... emmm bukan disini
Bab 4 - Dapatan kajian.... pun bukan disini


Abis dimana nak menegaskan sumbangan kajian ha?


Apa lagi bro.... Bab 5 ler.... "Discussion of Findings". 


So...di Chapter 5 lah ruang bagi anda mengenengahkan “kehebatan”, “kelainan”, “perbezaan” dapatan kajian anda yang membawa kepada sumbangan terhadap perkembangan pengetahuan dalam bidang yang anda kaji. Inilah yang ingin dibaca oleh pemeriksan anda. Inilah yang memisahkan antara kajian anda dengan kajian terdahulu.... ade faham?

Dalam bab 5 "Discussion of Findings", anda perlulah bincangkan dapatan kajian anda dengan mendemonstrasi pengetahuan anda yang mendalam (bukan cetek lagi bro...dah 3, 4 tahun ko buat kajian tu...) terhadap dapatan kajian anda.... mentafsir dapatan tersebut dan meng"highlight"kan sumbangannya kepada pengetahuan.  

Bincangkan dapatan kajian anda dengan memberikan idea dari perspektif yang baru…dari perbagai sudut.....dengan idea segar berbanding perbincangan dapatan kajian dalam kajian2 terdahulu. Andalah yang membincangkan mengapa dapatan kajian anda telah membantu memantapkan teori yang anda gunakan. 


Bab 5 ni macam "Masa tambahan" main bola sepak yg menentukan masa depan pasukan anda. Kalau anda tak score waktu ini..... balik gantung boot ler jawabnyer...

Dalam perbincangan dapatan kajian, anda perlu menulis dengan “berlagak” sikit ....tapi dengan “berhemah” tanpa niat menyombong diri....dengan memberikan justifikasi mengapa dapatan kajian anda telah at least memperkukuhkan teori yang ada, dengan membantu pembaca mendalami lagi pemahaman tentang teori berkaitan apa yang anda kaji.


Tak masuk Oxford... pergi Oxfordpun jadilah..... 

Mulakan muqaddimah Bab 5 dengan ulasan ringkas keseluruhan dapatan kajian anda bagi refresh pembaca apa yang anda telah temui dalam kajian anda, yang menjurus dalam menjawab persoalan kajian dan seterusnya mencapai objektif kajian. 


Ini diikuti dengan mengemukakan secara ringkas dapatan2 yang lebih penting dan signifikan. Dapatan2 yang penting dan signifikan inilah ibarat bola di kaki.... hanya tinggal anda dan penjaga gol lawan sahaja. Jika anda tak boleh score... tunggu jerlah botol air melayang ke dalam padang! 


Dapatan2 yang penting dan signifikan inilah yang perlu dikupas lanjut dalam paragraph seterusnya dan bagaimana dapatan2 kajian anda ini menyumbang kepada pengetahuan dalam bidang kajian anda.

Oleh itu jangan malukan diri anda dengan asyik-asyik menulis seperti berikut tanpa sebarang kupasan lanjut:

Dapatan kajian ini selari dengan dapatan AA (2007)…..
Dapatan ini disokong oleh dapatan kajian oleh AA (2009) dan BB(2008)….tanpa sebarang perbincangan lanjut.


Dapatan kajian ini mengukuhkan lagi dapatan kajian BB (2003)....


Anda akan kelihatan seperti badut jika asyik2 mengulangi paragraph spt di atas sebab itu tidak menunjukkan dapatan kajian anda menyumbang apa2 yang baru kepada pengetahuan dalam bidang kajian anda.

Walaupun memang terdapat dapatan kajian yang sama dgn kajian lepas dan anda fikir perlu menulis sekali sekala seperti di atas, anda masih perlu membincangkan aspek2 dalam kajian anda yang berbeza dengan kajian lepas….. aspek2 yang dapat  mengukuhkan lagi teori yang anda gunakan atau menyumbang dalam memperkembangkan pengetahuan dalam  bidang kajian anda.

Boleh jelaskan sikit tak bro?

OK… sebagai contoh sempoi…supaya makcik-makcik pun boleh faham…

Contoh:
Jika pengkaji dahulu kata pokok di gurun mati kerana tanah yang tandus…. kajian anda juga mendapati pokok mati di gurun tetapi mati bukan sahaja kerana tanah yang tandus (menyokong kajian lepas) tetapi juga kerana berlakunya dehydrated seluruh pokok. Perbincangan tentang proses dehydrated membuktikan pokok bukan sekadar mati kekeringan kerana tidak mendapat air dalam tanah. Banyak aspek baru berkaitan dehydrated yang anda perlu bincangkan sebagai sumbangan kajian anda kepada pemantapan teori  pokok mati di gurun...... Perbincangan dapatan kajian sebeginilah  yang perlu dilakukan dalam bab 5.


Tok fahe? Tok fahe sokmo mu ni !!

Perbincangan terhadap dapatan kajian sebegini akan  memberikan ummpphhh kepada kajian anda, maka discusslah dengan mendalam dan menyeluruh terhadap dapatan kajian anda ..... KERANA perbincangan yang mendalam akan memudahkan nanti untuk anda membuat justifikasi kepada implikasi-implikasi dapatan kajian anda dalam bab seterusnya.... Chapter 6 - Implications and Future Research

Alamak..... mana cerita Pak Pandir?


He he..... nak tahu.... bacalah Bahagian 2.....


OT

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...