.

"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"


MORE THAN 3 MILLION HITS !

Statistik

SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI

Pertanyaan: zahinothman@gmail.com



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...

Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...

Sunday, October 31, 2010

Tajuk 13 - Candle light.... suatu analisis ?

Sebagai anak kampung.... saya tak pernah sambut hari lahir sampailah saya bekerja dan berkahwin. Mak dan ayah yang susah, tak pernahpun sebut hari lahir, sebab merekapun tak pernah sambut. Bagi mereka, mencari sesuap nasi adalah keutamaan.

Hari ini, anak-anak demand macam-macam masa hari lahir. Nak buat camner, mereka berada dizaman yang berbeza dengan zaman kita. Fbook pulak dok remind hari lahir mereka. Walau bagaimanapun, saya mendapat satu kelainan dari isteri pada hari lahir ke-46. Sekadar berkongsi 3 keping gambar jer... yang lain tu tak boleh, khususnya bagi mereka yang belum kawin kwang..kwang...kwang. ..
Wife buat surprise pada birthday ke 46. Tapi apsal nampak
macam 36 jer.... Call saya jika nak tahu rahsianya....free of charge !

Terasa macam "Alice in the wonderland" ler pulak... tq so much to my wife....Bunga tu kejab jer cam tu.... pas tu berterabur atas lantai.... ooppss... he he

Romantis....Candle-light dinner.... masa ni anak-anak tinggal rumah ler
tengok Astro.... 
OK... back to our bisness... statistik ! Ramai pelajar keliru antara analisa dan analisis. Mana satu yang betul? Saya berpendapat anda patut gunakan perkataan analisis dalam tesis anda (bukan analisa seperti analisa data). Kenapa? "Lisis" digunakan secara meluas seperti Kimia Analisis, hidrolisis, hemolisis,  analysis of variance dll. Analisis membawa maksud mengasingkan sesuatu yang lengkap kepada bahagian-bahagian yang lebih mudah. Apabila anda membaca satu artikel ilmiah yang lengkap, artikel tersebut perlu dipecahkan menjadi bahagian yang lebih mudah.


Langkah menganalisis ini bertujuan mendapatkan bahagian artikel yang menyokong kajian anda. Ini kerana bukan semua bahagian artikel yang anda kumpulkan mempunyai perkaitan lansung dengan kajian anda. Mungkin hanya definisi operasi atau teknik persampelan sahaja yang boleh anda gunakan bagi menyokong kajian anda. Jadi, semasa anda membaca artikel, anda sepatutnya menganalisis maklumat dan mengekstrak bahagian yang dapat membantu anda memantapkan LR.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...